Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 apr, 2013 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi all,

Op Kitmaker Benelux loopt sinds vandaag de campagne 'Stars of the Benelux'. Hiervoor had ik nog een interessante kit in de stash liggen, te weten de P-40N van Italeri. Daarnaast had ik een tijd eerder ook al het boek van Dutch Profile gekocht en had daarmee mijn interesse gewekt.

Afbeelding

De kit, accessories & referentiemateriaal
Voor de "Stars of the Benelux" campagne ga ik de volgende kit bouwen:

- Italeri 1/48 P-40N - Kittyhawk Mk.IV (nr 2658)

Met daarbij:
- Flevo Decals 1/48 ML-KNIL 1942-1947 Part 1 (zie review: http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... nt&id=8849)
- Airscale 1/48 Cockpit Placard Decals
- Airscale 1/48 Instrument Dial Decals
- Eduard 1/48 Seatbelts RAF WWII
- (ik ben nog op zoek naar resin wielen, mogelijk komen die nog!)

Ik maak gebruik van het volgende leesvoer:
- Curtiss P-40E/N Part 1 - 1942-1945 - History, Camouflage and Markings door Max Schep en Luuk Boerman, ISBN 978-94-90092-02-3
…diverse internet websites voor algemene referentie, cockpitkleuren enzovoorts

De versie die ik ga maken is:
- ML-KNIL 120th Squadron te Merauke, 1944

Impressie kit
De kit kent niet al teveel parts (top :)), fijne paneellijne, enkele rivets en een vrij gedetailleerde cockpits met knoppen, schakelaars, steunbalken enzovoorts.

Een iets gedetailleerdere inspectie laat echter wel een issue zien dat bij de review van Hyperscale ook al geconstateerd werd (zie hieronder): de matrijzen voor de kit lijken wel aan wat slijtage onderhevig, er zijn hier en daar een paar rare bobbels en een aantal vlakken matchen qua hoogte niet aan elkaar. Wordt een klein beetje schuren en misschien deels her-ingraveren van paneellijnen. Laten we hopen dat t meevalt.

Hyperscale maakte eerder een review van de kit, deze is hier te vinden: http://www.hyperscale.com/2007/reviews/ ... ewbg_1.htm. Het blijkt dat de Italeri kit feitelijk een rebox is van de AMT kit uit de jaren 90. Brett Green geeft aan de cockpit 'adequaat' te vinden. Ik denk, met wat ik er van zie, dat dit gelijkwaardig is aan de Hasegawa releases. De sidewalls zijn zelfs gedetailleerder. Het model mist enkele kleine details die men wel zou verwachten. Opvallend is het grote aantal varianten dat te maken is. Niet alleen voor de KNIL, maar ook RAF, USAF, Australie, Nieuw-Zeeland en Brazilie.

Aan de slag - Stap 1 - De cockpit - Prep
Goed opletten geblazen bij de cockpit omdat je al een keuze voor de juiste versie moet maken. Bij mij versie C voor de KNIL versie. Wat opvalt is dat er op de parts hier en daar wat flash aanwezig is en wat misvorming. Een beetje extra opvul en schuurwerk is vereist. Daarnaast heb ik de seatbelts van de stoel afgeschuurd, omdat ik losse seatbelts van Eduard heb. Ik heb de parts in logische segmenten gelaten voor het airbrushes en in elkaar zetten.

Zie de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stappen betreffen de primer en grondlagen voor de cockpit parts.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
Hmmm mooie kist hoor ga hem zeker volgen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
@marco,
Thanks voor je reactie. Ga proberen er wat van te maken...gaat denk ik wel wat moeite kosten ;).

@all,
Stap 1 - De cockpit - Primer
Weinig toe te voegen aan de foto. Ik heb gebruik gemaakt van de Vallejo Grey Surface primer, door de airbrush heen. Omdat het een wat aparte, groffe textuur heeft hoe het uit de airbrush komt (weet ik van voorgaande ervaringen), heb ik nu de primer iets verdund met Vallejo Model Air Thinner, de druk wat hoger gezet (2 bar) en wat dikkere lagen gespoten. Primer zit er nu wat egaler op, maar zou het niet gebruiken denk ik voor een gladde glossy finish.

Mocht iemand hier nog tips hebben, specifiek voor de Model Air primer, dan hoor ik t graag.

Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi onderwerp! :)

Nog een tipje m.b.t. de Vallejo primer. Een paar druppen Tamiya X20A verdunner erbij doet wonderen bij het spuiten!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hai Jeroen,
Dank voor je reactie. Vind het zelf ook een leuk onderwerp, niet alledaags en daar houd ik wel van.

Bedankt voor je tip btw! Wat doet dit precies en heb je er zelf ook ervaring mee? Hoor't graag, want ben benieuwd. Heb nog wat X20 liggen... Thanks!

@all,
Stap 1 - De cockpit - basiskleur
Ben verder met de cockpit gegaan. Heb een paar kleuren Vallejo Model Air + Gunze Interior Green gebruikt voor het interieur. Daarnaast een donkergrijze kleur Vallejo Model Air voor het instrumentarium.

Als afronding nog een laagje Vallejo Model Air Satin Varnish. Ook deze, net als de primer, eens met wat hogere druk en meer volume gespoten. Gaat nu wat beter (minder sinaasappelskin).

Heb de stoel een net wat andere tint gespoten dan de rest van het interieur.

M.a.w: de cockpit is klaar voor verdere details schilderen en verweren!
Afbeelding

Stap 2 - Fuselage - Deel 1
Ben doorgegaan met stap 2. Dit kostte redelijk wat moeite. Gezien de grote hoeveelheid flash was er als eerste veel opschoonwerk. Daarna moest ook nog een stuk weggesneden worden om de P-40N versie te kunnen maken. Beetje jammer dat dit zo moet.

Niet op de foto, maar wel gedaan: wat dryfits met het juiste glaswerk. Gaat redelijk passen, klein beetje putty nodig misschien. Normaliter lijm ik mijn raamwerk met witte houtlijm, maar omdat er nu wat schuurwerk nodig is heb ik wat stevigers nodig. Ik heb Micro Krystal Clear gekocht hiervoor, speciale lijm voor doorzichtig raamwerk. Even kijken of dit gaat werken :).

Voor het aanpassen van de fuselage heb ik gebruik gemaakt van de Trumpeter cutter, plus een scherp mesje, plus wat schuurmiddelen.

Afbeelding

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

PS: Nog een paar parts te gaan zoals je bij stap 2 kan zien. Ook heb ik voor de zekerheid daar waar de cockpitdelen moeten, hier ook de ejector pins opgevuld, geschuurd en alvast in de cockpitkleuren gespoten (niet op de foto)

PS2: Heb inmiddels toch nog True Details 1/48 resin wielen gekocht. Een mooie extra!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2013 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ja, ik heb er ervaring mee, anders zou ik het niet schrijven :lol:
Ik doe een drupje of 3 in het cupje van de H&S (de kleine cup) en dan de rest primer, even mengen. Dan spuit ik het met 1,5 bar op ongeveer 10cm afstand. Ik doe de eerste 2 lagen als een mistlaagje, anders gaat het lopen, en dan daarna bouw ik het qua dekking op. Ik spuit al met al, afhankelijk van de ondergrond (bijvoorbeeld veel kleuren, grijs plastic, witte milliput, gelig resin en dat soort dingen) een laagje of 5 tot 7. Ik ben dan ook een zuinige spuiter. Dan gaat het er super strak, mat en niet pukkelig op. :)
Die X20A bevat volgens mij een soort droogvertraging, want ik heb sinds ik dat spul gebruik door alle acryl nauwelijks meer last van verf die aan de tip droogt, of een sinaasappelhuidje.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor je toelichting Jeroen!

Stap 1 - De cockpit - bouw en verweren

De volgende stappen heb ik doorlopen:
Cockpitpaneel
- Drybrush lichtgrijs (Vallejo)
- Decals (dials) van Airscale
- Paar details zwart, geel, blauw en rood geschilderd

Zijpanelen
- Details geschilderd in diverse kleuren

Algemene verwering
- Chips met een mix van Vallejo kleuren -> lichtgroen
- Chips met donkerbruin van Vallejo
- Chips aluminiumkleur van Revell
- Filter (90% terpetine, 10% olieverf...okerkleur en bruin) op alle delen. Op de stoel een wat donkerdere filter gezet
- Pinwash donkerbruin langs de opliggende delen
- Drybrush van de rivets op de cockpitvloer
- Filter lichtgroen op het opliggende deel van de cockkpitvloer
- MIG pigmenten op de cockpitvloer aangebracht met MIG Thinner for Washes en gefixeerd met MIG Pigment Fixer)
- Olievlekken op de cockpitvloer (MIG Oil & Stains)
- Seatbelts van Eduard aangebracht

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap 2 - Fuselage - Deel 2
Fuselage is gesloten, putty kan er nu op gedaan worden!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Stap 3 - Panelen met uitlaten
Stap 3 behelst het monteren van panelen met daarin de uitlaten. Italeri heeft een goed systeem bedacht waardoor de uitlaten realistisch uit de motorkap komen. Bovendien kan je de uitlaten erg makkelijk uitboren, nadat er enige naadjes zijn verwijderd...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat de plaatjes niet (goed) vertellen is dat de fuselagedelen en de panelen voor de uitlaten niet goed pasten. Er is een redelijke hoeveelheid voorzichtig lijm, buig, putty en schuurwerk in gestoken om het redelijk goed in elkaar te zetten. Was erger dan verwacht, de details zien er vrij goed uit op de kit..maar de pasvorm is dus erg matig!

Ik gebruik Revell Plasto putty voor het opvullen van de naden. Allereerst baken ik het gebied af (zo klein mogelijk) waar putty moet komen met Tamiya tape. Vervolgens breng ik met een mesje de putty zo vlak / regelmatig en dun mogelijk aan. Ik gebruik Plasto i.v.m. het feit dat het a) goed hanteerbaar is, b) weinig inkrimpt en c) niet keihard wordt, maar nog enigzins hanteerbaar is. Na drogen (neem normaliter een dagje, maar is al vrij snel redelijk droog) haal ik het tape weg en schraap ik het grootste deel van het restant met een mesje weg. Hierna gebruik ik vervolgens 400, 600 en 1000 schuurpapier om de naad weg te schuren. Hierna opnieuw aanbrengen van de paneellijnen die ik weggeschuurd heb. Ik check achteraf met een mesje of ik nog een naadje voel. De echte test komt straks bij het aanbrengen van de primer.

Zoals jullie zien is er ook al 1 uitlaatje vervangen, en aan de andere kant ben ik er ook al 1 kwijt...die moet ik nog opnieuw maken...argh!

Stap 4 - montage vleugels - deel 1
Stap 4 neemt ons mee naar het gereed maken en monteren van de vleugels. Ook hier werd ik geconfronteerd met een minder goede pasvorm. Daarom is er aan de randen van de vleugels hier en daar wat putty op gegaan en wat schuurwerk gepleegd. Gelukkig viel het hier erg mee. De loopjes zien er goed uit en met een beetje boorwerk ziet het er prima uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rib-structuur die aan de onderkant van de vleugels zit, in de wielluiken, is aan de bovenkant van de vleugel voelbaar...een enorme fout van Italeri! Hier was dus ook weer putty en schuurwerk nodig. Ik moest ook enkele paneellijnen rescriben. En daar ben ik nog niet heel goed in merk ik :). Mocht iemand goede tips qua techniek en vooral ook materiaal hebben, dan hoor ik het graag. Ik gebruik nu Trumpeter's scriber in combinatie met een plastic geodriehoek (voor de rechte lijnen..hoewel dat laatste natuurlijk weer alleen werkt met een plat oppervlak).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik nog niet aan toe gekomen ben is het samenvoegen van de fuselage en de vleugel. Maar hier sta ik weer voor een leuke uitdaging (dryfit) :
Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 21:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Jammer dat je niet even een foto van voor het plamuren hebt, ik ben wel nieuwsgierig naar het oorspronkelijke..

Daar zit zo te zien ook het nodige vul en schuur werk in...

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2013 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 mei, 2013 21:02 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Brabant
P-40's zijn echt geweldige vliegtuigen, ik ga deze volgen.

_________________
From this day, to the ending of the world,
We in it shall be remembered,
He, that sheds his blood with me,
Shall be my brother.
- William Shakespeare


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement