Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 4:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Je maakt er aardig werk van, Jeroen.

Toch als ik zo kijk, voegt de Rodenkit niet zoveel toe t.o.v. de Revell D.VII en hij is ook nog dik 2x zo duur.
Deze is wat uitgebreider qua details en klopt v.w.b. de motorbeplating.
Leuk detail trouwens, die lozenge aan de binnenzijde.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2010 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@Alex: De Fokker E.V die ik hiervoor had was qua pasvorm beter, maar Roden kits zijn niet de gemakkelijkste! Als aanvulling op Nico's suggesties zou ik de door Rene aangedragen Revell Fokker DVII willen toevoegen en ook hun nieuwere mal Fokker Dr.I is een erg fraai en relatief gemakkelijk te bouwen kitje. Deze Roden D.VII of hun Albatrossen zou ik je zeker niet aanraden!

@Rene: Die is inderdaad goed te doen, ik heb mijn vriendin er mee geholpen (lozenge en spuitwerk) en het is een erg leuk kitje, ondanks dat het soms wat vereenvoudigd overkomt!

@Paul: Het prijsverschil valt nog wel mee denk ik, ik heb 7,95 betaald en mijn vriendin 5,50 voor bovengenoemde Revell Fokker. De Roden heeft inderdaad wel mooiere details, waarbij vooral de vleugelstijlen (veel dunner), wielen en machinegeweren opvallen. Roden heeft overigens ook de andere details goed meegenomen, zo zitten er in de verschillende varianten niet alleen andere koelsleuven, maar ook radiateurs, motoren (BMW of Mercedes), uitlaten, wielen, die 'vleugel' tussen de wielen en nog wat andere kleine details.
Jammer dat ze dan grote dingen als de uitsparing in de vleugels waar de romp in valt, en breedte van de 3e vleugel zo verprutsen. Ook die rare beschadigingen op de linker ondervleugel zijn erg jammer. Heel erg jammer, en aardig wat extra werk zo al met al!

Ik pruts vrolijk door, heb de lozenge overgeschilderd met verdunde linnenkleur om te simuleren, dat je eigenlijk tegen de onbedrukte binnenkant van het doek aan kijkt. Is niet ondaardig geworden!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2010 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zo, waar waren we ook al weer gebleven... :-S

Allereerst heb ik me maar geconcentreerd op het interieur, omdat eerst de romp dicht moet, voordat ik de ondervleugels goed kan pasmaken.
Ik heb de dunner geschuurde voorkant opnieuw geverfd en ook verder gegaan met het schilderen van het interieur. Moet nu enkel nog instrumenten netjes schilderen.

Afbeelding
Als eerste maar nog wat Lozenge op de vloer geplakt, want het blijkt dat je links/rechts daar nog iets van ziet naast de houten vloer. (waarvan ik vermoed dat die ook te smal is, trouwens)
De lozenge/stijlen heb ik van een verdunde laag Humbrol linnenkleur voorzien, omdat de kleuren wel erg fel waren. Bij de echte Fokker zit de bedrukking aan de buitenkant, en is het dus vanuit de binnenkant gezien, net alsof je je t-shirt verkeerd om aan hebt getrokken. Daarna het geheel van een glanslaag voorzien en een wash van zwarte en bruine plakkaatverf aangebracht. Ook heb ik de gordels geplaatst, deze zitten met ogen aan de achterwand vast en dit heb ik gemaakt door 4 gaatjes te boren (had ik beter voor het plaatsen van dat schot kunnen doen...) en met dun koperdraad door de gaatjes en de oogjes van de gordels te rijgen en het uieinde in elkaar te wikkelen en vast te lijmen met secondelijm. De heupgordels moeten nog aan de stoel gemaakt worden.


Afbeelding
Toen dat gedaan was en de overtollige wash verwijderd was, heb ik eerst de onderkant van de romp uitgelijnd en gelijmd. De passing is, zeker in verhouding tot de rest, nog niet eens zo verkeerd, zij het met wat lichte dwang...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens heb ik de bovenkant gelijmd en die moest wat in elkaar geduwd worden omdat er wat hoogteverschil zat; dat goed laten drogen en toen kon ik verder met de vleugels. Overigens zijn op bovenste foto de neus en het stuk tussen cockpit en motor nog dry-fit omdat het interieur er nog in moet.

Allereerst de staart gedaan. Omdat ik de hoogteroeren los gemaakt had maar dus geen scharnieren meer, heb ik met een fijne ijzerzaag keepjes gemaakt en daar stukjes 0,5mm plastic in gelijmd. Straks als dat droog is ook in het roer, en dan kan ik het er wat makkelijker op zetten. Uiteraard past ook de staart niet, de opening waar deze in de romp valt is te smal dus die ook uitgevijld. Dit moet ik ook nog doen voor het roer. (de rolroeren laat ik neutraal staan) Het extra stukkie wit aan de bovenkant kwam omdat ik te dicht bij de kant zat en het hoekje afbrak...

Daarna de ondervleugels... pfff, veel vijlen, en te smalle stukken vullen met stripjes. Frappant is trouwens dat het stuk dat de vleugel te smal is, exact dezelfde maat is als hetgeen ik moest toevoegen aan de 'vleugel' tussen de wielen. (iemand enig idee hoe dat ding in het Nederlands heet??)
Nu past het er allemaal vrij aardig tussen, met uitzondering van het gat dat overblijft aan de onderkant, waar dus nog een plaatje van 2mm tussen moet.

Op de voorgrond ligt ook nog de geplamuurde en geschuurde wielenvleugel.

Het begint in elk geval op een Fokker te lijken, nu! :)

Groeten Jeroen

Ps had ik al verteld dat de bovenvleugel als een wokkel uit de gietboompjes kwam en ik die ook nog recht moest buigen?

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2010 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nette vooruitgang Jeroen, het wordt vast net zo´n mooie als de DVIII.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik hoop het, als is het wel veel meer werk, omdat zo goed als niets past!
Als dit kitje van Tamiya of Eduard was geweest had ie al klaar in de kast gestaan, maar ja, wat is daar nou de lol van? :P

Want...

Afbeelding
Ik heb de staart pasgemaakt. Die valt in een uitsparing bovenop de romp die veel te hoog was, waardoor de staart niet verzonken was. Dus dat vlakgeschuurd, gepast, geschuurd, gepast, geschuurd enz. Daarna de horizontale staart erop geplakt met Humbrol lijm-uit-een-tube en flink aangedrukt. Roden heeft hier ook weer een foutje gemaakt; voor de staart zie je een wit stripje. Als je de staart op z'n door Roden aangegeven plek zet, past het richtingsroer er met geen mogelijkheid meer op omdat de romp dan te ver uitsteekt. Je kunt dan ook de romp inkorten aan de achterkant, maar omdat die taps naar een punt toe loopt moet je dan ook de zijkant afschuren omdat de romp daar anders te dik is.
Daarna de de vertikale staart ingezaagd, en van stripjes voorzien als scharnieren. Ook in het richtingsroer deze keepjes gemaakt zodat ik die straks netjes op z'n plek kan zetten in uitgeslagen stand; net als de hoogteroeren. Door het opschuiven van de uitsparing in de romp past het roer nu ook goed, wel nog ongeveer 1mm van de onderkant van de romp af geschuurd omdat deze anders uitstak onder het roer, terwijl dit in het eggie netjes doorloopt.

Ook zie je hier hoe goed het bovenstuk romp, tussen cockpit en motor past... een kier van een millimeter of anderhalf. Gelukkig is de breedte wel goed, want die is een stuk moeilijker te fixen!

Afbeelding
Zo staat het beestje er nu nu bij, de neus en vertikale staart zijn nog dry-fit en het stuk voor de cockpit zit er enkel in om het stripje goed aan te duwen. Lekkere flats plamuur op z'n rug (toch nog hoogteverschil, bij teveel buigen gingen de flinterdunne rompzijkanten bol staan)

Ook de vleugels zijn her en der van wat stripjes plastic voorzien om te zorgen dat ze wat meer klemmen tussen de romp, dat maakt het uitrichten en plamuren straks wat makkelijker.

Voor m'n gevoel ben ik 't aan het winnen met dit kitje... ;)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
jeroen_R90S schreef:
Voor m'n gevoel ben ik 't aan het winnen met dit kitje... ;)Jeroen


That's the spirit, Jeroen! Gewoon doordouwen met die handel.
Bij mij ligt de Brisfit van Roden nog in de kast en ik vraag mij af of die ook zo beroerd is.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2010 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Bedankt Paul! Met wat doordouwen zitten nu ook de ondervleugels er vast aan, was heel wat meten en uitlijnen, maar volgens mij zitten ze goed nu!

't is nog te kwetsbaar om een foto van te maken of überhaupt maar bij in de buurt te komen, maar komend weekend ben ik alleen thuis en hoop ik tussen de bedrijvigheid door nog ff wat te kunnen doordouwen... ;)

Over de Roden F2B heb ik aardige verhalen gehoord, stukken beter als de D.VIIs (en de Albatrossen, en laat ik die nou ook nog hebben liggen!) in elk geval!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Nog maar even wat bewijs, na een avondje prutsen is ook het gat in het midden met een goed passend stukje evergreen gevuld:

Afbeelding
Al het witte wat je ziet zijn restjes strippen en stukken Evergreen om het maar een beetje sluitend te krijgen :)

Om de laatste restjes oneffenheid nog goed te krijgen alles maar in de plamuur gezet:
Afbeelding

In de tussentijd dat dit ligt te drogen heb ik de gaatjes voor de struts in de ondervleugel dichtgeplamuurd (die passen na het verbreden ervan niet meer tegen over de bovenvleugel), instrumenten geschilderd, de cockpit geplaatst, en het bovendekje voor de cockpit er tussen geschoven. Straks dat ff netjes afwerken allemaal, dan de motor erin en de neus erop, en dan is het al bijna tijd voor de primer?

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hak, prak breek, schuur en zaag. Dat is eigenlijk de strekking van deze kleine update, waar evengoed aardig wat werk in zit... :)

Allereerst de plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals inmiddels bekend is past dit alles van geen kant, dus daar zal ik verder niet over uitwijden -meer hoe je dit kan aanpassen zodat de nog niet afgeschrikte brouwers hier misschien in de toekomst nog wat aan hebben... ;)

Ik ben begonnen met aan de onderkant de plamuur te schuren, zoals je ziet. Daarna heb ik de hoogteroeren nog lichtjes aangepast zodat ze goed in de zelfgemaakte scharnieren vallen, met tape in de goeie hoek gezet (dat ze dus alletwee even schuin staan...) en vastgeplakkerd. Nadat dat een nachtje had staan drogen, het vaste deel van de vertikale staart erop geplakt. De gaatjes daarvoor moest ik nog ff uitboren, kon ik gelijk de voorste opnieuw maar naar link zetten (in de vliegrichting gezien) omdat het staartstuk uit het midden hoort te staan. Toen dat netjes vast zat, de aandacht maar weer op de voorkant gericht. De motor nog verhakt en verzaagd, vooral aan de voorkant, en deze er op de goede plek los ingezet. Daarna de uitlaat gepast en ook gelijk maar ff gekeken of de vleugelstruts er dan nog langs kunnen om later onnodig gebruik van godslasterende woorden te voorkomen.

Daarna gewoon de motorruimte vol laten lopen met secondelijm en de motor op de goeie plek gehouden, en voila, die zit goed vast en ook nog op de goeie plek. Na dat een half uurtje te hebben laten staan (voor de zekerheid) de neus erop geplakt na daaraan nog wat geschuurd te hebben.

Het neusje nog ff wat van plamuur voorzien, en aangezien het richtingsroer nog een kier had bij de aansluiting op de romp, ook dat maar opgevuld met een stripje Evergreen.

Straks na het uitharden de plamuur nog ff goed schuren. Tot slot heb ik alle(?) gaatjes voor span- en controledraden geboord, en ook alle gaten voor de vleugelstruts opnieuw geboord, want dat waren ook maar deukjes.

Tot zover maar weer... bijna klaar voor de primer denk ik! :)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Voor 7,95 heb je daar een hoop lol aan zeg. Het scheelt niet veel of je had net zo goed met een kale plaat styreen kunnen beginnen :D. Je moet trouwens jouw vriendin jouw kitjes laten kopen. Op een of andere manier peurt zij er meer korting uit :D.

De verbeteringen zien er nu al goed uit Jeroen. Om er maar even een cliché tegenaan te gooien: ik volg je, want ben zeer benieuwd naar het eindresultaat straks.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement