Hallo Allemaal!
de titel zegt het eigenlijk al, ik ga alle CAG birds, ook wel Show-birds tegenwoordig, bouwen van CVW-5, al jaren verzamel ik spullen om een complete serie van CAG birds, of toestellen behorend tot 1 airwing compleet te maken, inmiddels heb ik er enkele compleet, dus wordt het hoog tijd om er serieus 1 te gaan bouwen. de keuze is gevallen op CVW-5, de meest kleurrijkste airwing van de US Navy op dit moment zo'n beetje.
De SH-60F van Hobbyboss met decals voor HS-14 moet nog binnen komen, maar verder is alles er!
De kits uitgestald in mijn gezellige keukentje
. the F/A-18C van VFA-195 is een set van 3 kits, de bekende Chippy Ho! collectie, daarvan bouw ik er in deze build uiteraard maar 1. zoals eerder gezegd mist de HS-14 heli nog, die verwacht ik eerdaags.
De te bouwen toestellen zijn :
- NF100 F/A-18F VFA-102 Diamondbacks (Hasegawa kit + Daco Decals & True Details stoelen)
- NF200 F/A-18E VFA-27 Royal Maces (Hasegawa Kit + aftermarket stoel)
- NF300 F/A-18C VFA-192 Golden Dragons (Hasegawa Kit + aftermarket stoel)
- NF400 F/A-18C VFA-195 Dambusters (Hasegawa kit + Aftermarket stoel)
-NF500 EA-6B VAQ-136 Gauntlets (Hasegawa kit + Cockpitset ??)
-NF600 E-2C 2000 VAW-115 Liberty Bells (Fujimi Kit)
-NF610 SH-60F HS-14 Chargers (Hobbyboss kit)
-TA700 SH-60B HSL-51 Warlords (Hasegawa kit)
Officieel hoort er ook nog een C-2A Greyhound bij, ik heb hier een Vacform conversie voor (voor de Fujimi Hawkeye) ik weet nog niet of ik die er bij doe.
Aangezien het feit dit Show-birds zijn, en ze er over het algemeen erg clean uitzien, doe ik ook niets aan weathering bij deze modellen! (hoewel ik wel steeds meer van de technieken begin te beheersen)
Het eerste toestel, lag al een tijdje in een bouwdip te wachten, tot het moment dat ik ermee verder zou gaan, aangezien andere modellen in een dipje kwamen dacht ik, laat ik daar maar eens mee verder gaan, en het meteen maar goed aan pakken!
Zo lag hij er ongeveer bij, exclusief de stoelen, welke ik tussendoor de laatste dagen al had geschilderd.
Deze stoelen zijn een hele verbetering met de kitstoelen, die het best te vergelijken zijn met eetkamerstoelen, met een hoofdsteun, zonder poten. Detail ontbreekt er volledig, deze True Details zijn voor een paar Euro een hele verbetering, en zeker de moeite waard. de rest van de cockpit heb ik gelaten zoals die was, dus met de decals voor de instrumentenpanelen.
na een avondje afplakken was de canopy afgeplakt, welke vervolgens zwart werd gespoten (om de binnenkant zwart te laten zijn) vervolgens werd de onderkant FS36375 gespoten, waarvoor ik een revell aqua mix gebruikt heb van 66% wit en 34% 57 grijs, lang leve snel drogende aqua verven, want ruim een uur later heb ik de bovenkant FS36320, Revell 374 gespoten, dit geheel heeft een nachtje gedroogd, waarna ik de rode band heb afgeplakt
hier heb ik daarna dus Revell 330 op los gelaten met het volgende resultaat :
Vervolgens werden de wielbakken afgeplakt en wit gespoten.
het ziet er misschien wat omslachtig uit, maar ik heb deze methode ooit eens in Scale Aviation Modeller International gelezen, en vond het eigenlijk wel een geslaagde methode.
Ondertussen werd ook het landingsgestel gespoten, gebouwd, de fueltanks gebouwd, en nog wat dingetjes afgewerkt, met als resultaat dat ik de boel vandaag in de eerste laklaag (glans voor de decals) kan zetten!
en dan kan ik straks aan de decals beginnen, daar heb ik een hele mooie daco sheet voor!
de 50 years VFA-102 is eigenlijk wel veel mooier, maar dit was ten eerste niet de CAG bird, en daarnaast, niet van de periode 2007-2008 welke ik ga bouwen, gelukkig hou ik genoeg decals over om deze voor een volgende superbug te gebruiken.
en dan nu, water, Micro-set en sol, etc opduiken, en decallen maar!
Groetjes
Niels