Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Na enige speur werk naar een tweede onderwerp voor deze groepsbouw is mijn keuze op de DH9 gevallen.

Voor dit model trek ik alles uit de kast wat ik de afgelopen tijd geleerd heb, en ga dit model uit dit boekje maken.
Afbeelding
Hier staat de wereld aan fotos en info in plus een mooie schaal tekening 1/72 en 1/48.

Het model wat ik ga maken heeft even op zich laten wachten dit omdat Flute nog aan het wachten was op fotos of deze kist daadwerkelijk ook mee gedaan heeft.

Ik ben van plan dit model niet 1 keer te maken maar in een later stadium ook een DH9a te maken maar dan WO1.
Dus ben ik ook van plan om van alle onderdelen resin te gieten.
Sommige zullen denken waarom koop je geen kit... punt 1 dit lijkt me een leuke uitdaging en leerzaam.
Ten tweede heb ik gekeken voor een kit en dan zit je dus op deze schaal in resin wat dan 65 euries gaat kosten :S dat vindt ik persoonlijk ff te duur dus dan maar zelf maken.

Ik heb natuurlijk niet stil gezeten en al een begin gemaakt.
Voordat ik dit onderwerp ben gaan posten moest ik zeker weten dat dit ging lukken zodat ik een toonbaar model in de kast heb.

De grootste uitdaging is de vleugels na enig nadenken ben ik op het volgende gekomen.
Als eerste ben ik een stukje styreen gaan vormen in de vorm van de vleugel de onder kant en bovenkant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit heb ik simpel gedaan doormiddel van een aantal kopies van de schaal tekening te maken en daaruit de vleugel vorm gesneden.
Deze mallen gebruik ik weer voor controle van het schuurblokje wat ik ga maken.
Afbeelding
Als sterkte heb ik er een stuk plastic glas tussen gelijmt, de spantjes die je ziet op deze foto zijn allemaal in de contoeren van de wing geschuurd de onderkant en bovenkant.
Vervolgens heb ik op deze spanten een plaatje styreen gelijmt en geschuurd zodat het mooi glad en egaal is.
Volgende stap is met contackt lijm schuurpapier op het blokje te lijmen korrel 180 lekker grof dus, dat is ook wel nodig ben al een week aan het schuren voor het klaar was.
Dit deed ik steeds tijdens een film kijken dit kon ook makkelijk aangezien ik op de zijkanten geleiders gelijmt heb zodat het stukje styreen van 4mm wat uiteindelijk de vleugel moet gaan worden er pecies in past.
Afbeelding
Op deze foto is te zien het schuurblokje en de delen van de onder en boven vleugel in ruwe vorm, overal iets langer gelaten behalve in de breete wat pecies 23 mm moet zijn.
Afbeelding
Doormiddel van een ovale vrees in de dremel heb ik ruw de vorm eruit geslepen, om daarna lekker aan de schuur te gaan.
Nadat ik het geheel klaar had met de dremel heb ik het hele oppervlak ingekleurd met een zwarte merkstift, dit zodat je nog kun zien wat je nog moet weg schuren.
Dit kan soms best demotiverend zijn :D
Na dus een week schuren schuren schuren zijn de wings goed gelukt! en ben er zelf zeer tevreden over.
Om even een beel te geven, het is van links 4mm styreen naar rechts de vleugel vorm geworden.
Afbeelding
Afbeelding
Nu is het een kwestie van een schuurblokje maken voor de leading edge en uitvogelen hoe ik het spanten verhaal naar voren laat komen.
Ik heb het moeilijkste van de hele scratch gehad in elkgeval.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik sprak Paul (Flute) vandaag, en hij vroeg zich al af of je de informatie in goede orde had ontvangen. Ik lees dus eigenlijk dat dat niet het geval is!?

Hij heeft 't inmiddels al wel.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
KitBoy schreef:
Ik sprak Paul (Flute) vandaag, en hij vroeg zich al af of je de informatie in goede orde had ontvangen. Ik lees dus eigenlijk dat dat niet het geval is!?

Hij heeft 't inmiddels al wel.

Groetjes, Nico


Vandaag heeft de postbode de info gebracht :D

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2009 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
'k zie op ARC wel eens modellen van een Fransman, die alles uit scratch bouwt, maar nu kan ik het "live" mee maken, ben heel erg benieuwd ron!

Veel succes!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2009 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Gaaf!

Je hebt met het zelf bouwen van de vleugels me net de oplossing gegeven voor de veel te dikke vleugels van een Spad VII kit die ik hier nog heb liggen en om die reden nog niet aan begonnen was.

Succes met dit niet kinderachtige klusje!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Mijn projecten staan ff stil op het moment, ik ga morgen met mijn hobby kamer beginnen.
Heb het al helemaal in het hoofd zitten met spuitkabine en een kastje met lichtblauw aan de binnen kant voor de fotos, tevens een plek voor mijn pc en printer, en een paar daglicht tl verlichting, kortom ik heb heel veel te doen ik heb er een week of twee voor uit getrokken meschien dat het iets uit loopt.

Groetjes Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ook bij deze de draad weer opgepakt en begonnen met het opbouwen van de romp, het verder afwerken van de wings.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben nu bezig met het detallieren van de cockpit.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
Dat is een flinke aanpak van het werk!
Petje af, het ziet er erg nauwkeurig uit en de karakteristieke lijnen van het toestel worden al zichtbaar.

Succes met het vervolg!

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
'k kan niet anders zeggen dan geweldig werk dit!

dit zijn echt dingen die ik ademloos kan volgen!

Succes verder

groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart, 2010 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 feb, 2006 18:49 pm
Berichten: 92
Woonplaats: Arnhem
Heel interessant.


Paul.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement