Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2009 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 07 dec, 2007 21:53 pm
Berichten: 13
De Spitfire blijft (naast de DC3) voor mij één van de meest tot verbeelding sprekende vliegtuigen ooit. De sierlijke lijnen, gecombineerd met het karakteristieke geluid van een V12 Merlin of Griffon laat mij bij elke ontmoeting weer ademloos toekijken.

Wanneer ik na jaren besluit modelbouw als hobby weer op te pakken behoeft het dan ook weinig nadenken over welk model als eerste aan de beurt komt: Spitfire!

Afbeelding

Na enig zoeken kwam ik uit op bovenstaande doos van Revell met daarin een Spitfire Mk. IX / XVI, een reissue van de Hasegawa Mk. IX. Kortom, Japanse kwaliteit tegen een redelijke prijs.

Pagina 10 van het geweldige naslagwerk "Dutch Spitfires, A technical study" van Harry van der Meer en Theo Melchers laat een pracht plaat zien van Spitfire MK732 (3W-17), genomen op Soesterberg in 1952.

Afbeelding

Naast de inspirerende foto was er ook een praktische overweging om deze uitvoering te gaan bouwen. Met zijn relatief eenvoudige aluminium kleur schema was dit bij uitstek een mooie kist om voor het eerst mijn nieuwe airbrush (black bull) uit te proberen. Na een korte zoektocht op marktplaats.nl had ik een setje Dutch Decal's te pakken, zodat niets een begin in de weg stond.

Beginnen is het meest lastige, daarna gaat alles een stuk makkelijker :)

Afbeelding

Met zelf gemixt 'interior green' begonnen de binnenkant van de kist te spuiten. Ik moet bekennen dat ik op zag tegen het airbrushen, maar het is me in de praktijk 100% meegevallen. Zoals zo vaak is ook hier 'just do it' het devies.

Ook nieuw; washes met olieverf. Nou ja, watergedragen olieverf en dat was dan ook gelijk de laatste keer, vloeien deed het nauwelijks. Inmiddels heb ik 'echte' olieverf aangeschaft, eens kijken wat dat doet bij het washen van de panel lines.

Afbeelding

Een groot gedeelte van de lol zit hem ook vooral in het zo dicht mogelijk benaderen van de realiteit. Zo heeft de koevoet in het cockpit luik de standaard metaalkleur meegekregen waarmee de vliegtuigen af-fabriek werden geleverd. De rode koevoet die je vandaag de dag meestal in Spitfires aantreft is een uitvinding van ruim na de tweede wereldoorlog.

Afbeelding

Veel zin in hak- en breekwerk had ik niet, vandaar dat het cockpitluik gewoon op z'n plek blijft.

Afbeelding

Wel heb ik met een pin-vise de openingen in de cockpit frames open geboord. En heb ik met Tamiya tape de gordels na proberen te bootsen. Veel tijd en energie heb ik hier verder niet in gestoken, aangezien je uiteindelijk bitter weinig van de cockpit zult kunnen zien.

Afbeelding

En dan begint een van de belangrijkste karweitjes van het bouwen; het verlijmen van de vleugel en de romp. Met tape en wat meetwerk met m'n oude vertrouwde geodriehoek zo goed mogelijk de juiste hoek tot stand weten te krijgen. De romp blijkt uiteindelijk toch enigszins getordeerd, waardoor de hoogte roeren niet helemaal zuiver ten opzichte van de vleugels blijken te staan. Met wat trekken en duwen kwam ik toch uit op een alleszins redelijk resultaat. Anyway, wat gaan het straks echt zien wanneer het landingsgestel wordt gemonteerd.

Afbeelding

De pasvorm was over het algemeen goed. Her en der wat putty gebruikt om de naden bij te werken. Het grootste euvel zat aan de onderkant, bij de verbinding tussen de vleugel partij en de romp. Met een naald in de pin-vise heb ik de paneellijnen weer hersteld. De foto boven laat het resultaat zien.

Afbeelding

Met een laagje Tamiya primer (uit de spuitbus) ziet de Spit er ineens een stuk beter uit.

Afbeelding

De volgende stap is het spuiten van de aluminium op romp en vleugels. Ik ga daarvoor Testors metalizer gebruiken. Een mooie verf die na droging met een doek is op te poetsen zodat er een metaaleffect ontstaat.

Wordt vervolgd.

Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 12:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Ziet er mooi uit Henk :D

De vorm van de neus vind ik een beetje vreemd, ziet er aan de bovenzijde erg plat uit.
Persoonlijk zou ik de luchtinlaat (net boven en achter de uitlaten) aan de rechterbovenzijde een beetje kleiner schuren / vijlen, want die is wel erg groot. En zou ik dat "bultje" (onder en voor de uitlaten) aan de rechterkant eraf schuren, dat bultje heb ik niet terug gevonden op foto's van de Mk IX.
Ook de kap die over de bezine-tank zit, is een beetje dik uitgevoerd, mocht je die kap gelijk schuren met de rest van de romp, zou het er wat beter uitzien.

Maar dat zijn details hé. Voor de rest ziet het er een mooie, strakke Spit uit.

Groeten, Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Hej, mooi detail zit er op deze kit zeg! Hoe weet je eigenlijk dat het een heruitgaven van ee Hasegawa kit is?

Ben benieuwd hoe die metalics van Testor werken en dat oppoetsen hoe dat er uit zal gaan zien :)

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 07 dec, 2007 21:53 pm
Berichten: 13
@flim

Op deze pagina vind je wat achtergrond info. Hasegawa is vanaf 2004 begonnen de mallen 'uit te lenen' naar fabrikanten buiten Japan. Vandaar dat je een Revell doos kunt kopen, met feitelijk een Hasegawa kit (afgezien van de decals en de bouwbeschrijving). Op de zelfde manier heb ik nu ook een oude Matchbox Spitfire 1:32 in een Revell doos klaar liggen.

@Pascal,

Als ik deze link mag geloven kloppen de afmetingen niet van de kit. Zo is het model te kort en heeft de spinner niet de juiste vorm. In elk geval bedankt voor de tip over de bult bij het rechter motor paneel, dat had ik niet gezien. Heb ik inmiddels aangepast.

Inmiddels ben ik flink wat stappen verder, straks post ik weer wat foto's


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 07 dec, 2007 21:53 pm
Berichten: 13
Fast Forward - dit draadje loopt inderdaad niet helemaal in de pas met de tijd ;)

De kist is gespoten, en de 'Dutch Decals' zijn aangebracht met een gigantische hoeveelheid geduld en micro sol. De volgende keer dat ik weer met Dutch Decals aan de slag ga bestel ik een potje Daco decal solution. Rozetten die bestaan uit 4 onderdelen is tot daaraan toe, maar wanneer ze nauwelijks in de panellines te krijgen zijn... grrr :D

Afbeelding


Het spuiten van Testors Metalizer is een vak apart. De verf heeft een wat grovere pigmentstructuur in vergelijking met standaard zwart, wit of geel. Niet zo vreemd wanneer je metaal wilt 'nabootsen'. Wanneer je na het spuiten goed kijkt naar het resultaat zie je een soort stoflaag boven op de verf. Na droging (geen exacte wetenschap - maar minimaal 24 uur) kun je met een wattenstaafje of doekje de boel oppoetsen. Daarna insealen met parket plus.

Afbeelding

Waar ik zelf nog het meest tevreden over ben zijn de uitlaten. De foto laat het misschien niet zo goed zien, maar ze zien er echt uit als stukken metaal.

Afbeelding

De grootste les van dit model: een wash van olieverf met terpentine is vragen om moeilijkheden. Ja, het vloeit goed, maar het tast de onderlaag aan. Er is een heel kort 'window' waarin je het teveel aan wash weg kunt halen. Te vroeg en de onderlaag komt mee, te laat en je blijft zitten met teveel wash.

Volgende keer maar een proberen met watergedragen inkt, schijnt ook het gewenste effect te hebben.

Afbeelding

Het landingsgestel... Na een shot primer geschoten in aluminium, de veerpoot geverfd met chrome-silver. Van wat dun stekker draad de olie-leiding toegevoegd.

De wielen zijn afgevlakt zodat de kist wat doorgezakt lijkt.

Afbeelding

En dan komen we zo langzamerhand in de buurt van het eindresultaat!

Afbeelding

De cockpitkap is gemonteerd, evenals het landingsgestel. Bij het monteren van het landingsgestel is het opletten geblazen, er zit behoorlijk wat ruimte in de pen-gat verbinding. Dan ben je blij met wat goed naslagwerk zodat je de juiste configuratie kunt verifiëren!

En hoe ziet de kist er dan uit in vergelijking met de foto uit '52?

Allereerst in kleur:

Afbeelding

En tot slot in zwart-wit:

Afbeelding

Tot zover de stand van zaken. Morgen begint er weer een werkweek, dus de laatste onderdelen en afwerking moeten wachten tot een volgend weekend.

Zo ontbreekt nog de achteruitkijkspiegel, de pitot buis onder de linker vleugel, een amberkleurig licht aan de onderkant van de romp en een laatste laag parket plus (of lak daar ben ik nog niet overuit).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Wow! Mooie afwerking zeg. En die wash met terpentine is geen probleem. Laat alleen je P+ dan wel minimaal 1 week met rust. Dan moet het goed gaan (ik spreek uit ervaring ;)). Die zwart wit foto heb je ook goed nagemaakt, hehe.

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 07 dec, 2007 21:53 pm
Berichten: 13
@flim

Dank je!

Hmm, de Parket Plus heeft zeker een week gedroogd. Wellicht is er te weinig opgekomen doordat ik het met de airbrush heb opgebracht?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 19:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het grote probleem zit in je terpetine denk ik , met wasbenzine heb je hetzelfde resultaat alleen droogt het iets langzamer, maar het is stukken minder agressief voor de ondergrond

Voor de rest, ik vind het een mooi model en een mooie afwerking

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2009 19:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hoi! Deze doos heb ik ook nog liggen. Je hebt een leuk verslag neergezet en een mooi model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement