Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Mijn project voor deze minibouw wordt de Sopwith 1 1/2 Strutter. Het doosje is van Roden, en de schaal 1/48.

Afbeelding
bron: www.greatwarflyingmuseum.com

Afbeelding

Ten eerste wil ik Nico hartelijk bedanken want via hem heb ik deze kit. En ten tweede vind ik het een heel goed idee om een dubbeldekker-minibouw te organiseren. Want dubbeldekkers worden heel weinig gebrouwd hier op modelbrouwers.nl, en dit is ook een mooie gelegenheid voor mij om mij hier eens aan te wagen!

Dan nu de kit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bizar eigenlijk, al dat transparante plastic. Maar dat moet eigenlijk geen probleem zijn. De onderdelen hebben geen pinnetjes-gaatjes-systeem, dus we moeten voorzichtig te werk gaan. De details zien er wel perfect uit, zeker met het bijgevoegde PE moet er toch wat leuks van te maken zijn. Decals voor 4 versies, mooie opengewerkte motor en de cockpit ziet er ook prima uit.

Dan gelijk even een vraagje, het model moet WO1 green gespoten worden. Heeft iemand misschien een voorbeeld van welke kleur dit precies is? Ik ga dit model namelijk spuiten in modelmaster acryl. Dit is totaal nieuw voor mij (normaal gebruik ik humbrol enamels). Helaas, modelmaster heeft WO1 green niet in het assortiment, dus ik zal wat moeten mengen.

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Laatst bijgewerkt door fightingfalcon op za 29 dec, 2007 17:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ja Robin,

Daar begin je meteen met een heikel punt. De kleur die er op moet is RFC- green ook wel bekend als PC 10; Pigmented Chromate nr. 10. Een verfoplossing speciaal om linnen te beschermen voorzien van pigment. Wat nu een beetje het probleem is, is het feit dat dat mengsel nog wel eens verschillend werd gemend. Het is een soort van groen/bruin. Maar,... volgens sommigen is het écht groen, en volgens anderen weer écht bruin (tot nu toe niet verwarrend toch?)

Het volgende schijnt het geval te zijn, hoe vroeger in W.O 1 hoe groener het PC 10. Maar als het vliegtuig langere tijd in de zon stond scheen het te verkleuren naar bruin. Verder schijnt dat hoe meer je richting einde eerste wereldoorlog gaat hoe bruiner het PC10.

Affijn bekijk maar eens een aantal discussies op de eerste wereldoorlog luchtvaartsite (www.theaerodrome.com) en je ziet dat zelfs de experts er niet uitkomen:

http://www.theaerodrome.com/forum/showthread.php?t=27176&highlight=rfc+green

http://www.theaerodrome.com/forum/showthread.php?t=24443&highlight=se5+color

Ik maak zelf altijd een beetje een mengseltje. Voor mijn Bristol Fighter was het 2 delen Dark Earth HB 29 op 1 deel zwart. Voor mijn BE2c heb ik weer een groenere variant 1/2 HB 159 groen met 1/4 humbrol 29 dar earth en 1/4 zwart. Lekker makkelijk hè.

Dan het doorzichtige plastic. Wat ik heb gehoord: erg voorzichtig mee zijn want het is behoorlijk bros, maar wel te doen. Moet er zelf ooit ook nog aan, heb een tweezitter liggen.

groetjes, Nico

P.s. op deze site wordt momenteel een 1/5 Strutter gebouwd (zie twee blz.) "'ok een labtros D3 wellicht handig voor andere deelnemers deze site.

http://www.aeroscale.co.uk/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=94963&page=1

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Transparant plastic?? is daar een reden voor? het lijkt me niet goedkoper ofzo om het in transparant te gieten. Maar goed, de kit ziet er wel erg gaaf uit. Succes! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2007 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik geloof dat de fylosofie van roden was om een doorschijn effect te kunnen maken zoals je enigszins hebt met linnen beklede toestellen. vette onzin wel, want dat lukt nooit. Ze hebben er ook veel kritiek op gehad en beloofd het verder niet meer te doen.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2007 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Nico, bedankt voor de informatie over de PC10. Ik had al een kleurtje groen gekocht, dat bleek achteraf veel te fel. Ik zal het een en ander gaan mengen. Uiteindelijk kan je er toch niet ver naast zitten... groenig is goed, en bruinig ook.

Ik zal die draadjes op earodrome.com ook nog even doornemen. :)

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2007 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Zoals Nico al schreef, het kan van alles zijn. Je kunt zelfs puur Dark earth gebruiken. Zoals Cruif al zei: elk voordeel heb z'n nadeel: je mag het zelf weten, maar je moet het ook zelf maar uitzoeken.
Enne, je kunt er zelfs een Nederlander van maken! Er hebben verschillende "buitgemaakte" toestellen gevlogen, zowel de 1 zits als de 2 zits. Fotoos in "Camouflage en kentekens enz" en bij Hugo Hooftman Brik enz deel 1.
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2007 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Zoals Nico al schreef, het kan van alles zijn. Je kunt zelfs puur Dark earth gebruiken. Zoals Cruif al zei: elk voordeel heb z'n nadeel: je mag het zelf weten, maar je moet het ook zelf maar uitzoeken.


Dat is mooi. Gelukkig is modelbouwen soms ook nog lekker simpel. :lol:

Ik wist dat Nederland er een paar van had rondvliegen. Maar er zit een mooi decalvel bij dus het wordt een engelse kist.

Vandaag had ik lekker veel tijd om te brouwen. Dus ik pakte mijn net buitgemaakte acrylverfjes erbij en ging ermee aan de slag. O, zo benieuwd wat ik ervan zou gaan bakken met deze nieuwe verf.

Maar eerst..... Photo Etched!

Wat een verheerlijking om te beginnen met deze metalen delen. Een goed begin is het halve werk hoor je vaak... ik hoop dat dat in dit geval ook zo is!

Afbeelding

Aan de binnenkant werden twee wieltjes gelijmd. Ik betwijfel of dit trimwieltjes zijn (had dit vliegtuig al trimvlakken?), kan iemand deze kwestie ontrafelen?

Afbeelding

Afbeelding

Het binnenkantje kreeg ook zijn kleurtje. Hier heb ik 'bone' voor gebruikt. Daarna ging er een washje van houtkleur over. Jep, ook hier heb ik acryl voor gebruikt. Demiwater fungeerde als verdunner. Eigenlijk ben ik er niet zo tevreden over. In de eerste instantie kreeg ik allemaal 'druppeltjes', na het toevoegen van een drupje dreft bij de wash was dit euvel opgelost. Maar alsnog droogde het niet echt mooi op, en de droogtijd is mij ook iets te lang. Of is het misschien aan te raden om een andere verdunner te gebruiken?

Daarna had het geheel nog een drybrush gehad van een lichtere tint. En de wieltjes zijn aluminiumkleurig geschilderd. Helaas heb ik hier geen foto van...

De pit (de stoel is nog dryfit):

Afbeelding

En het instrumentenpaneel, met weer zo'n heerlijk PE-deeltje.

Afbeelding\

Daarna is de boel geschilderd en in elkaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Het schilderen op zich vond ik wel lekker gaan. De verf trekt geen strepen, maar vaak was wel een tweede laag nodig om het dekkend te krijgen.

Vooral het aluminium vond ik erg dun, de onderliggende kleur had al snel de neiging om door te schijnen.

Ik had de cockpit ten slotte nog een laag matte lak gegeven. Hierbij viel mij ook op dat mijn enamel blanke lak een beter resultaat geeft dan zijn acryl-broertje (beide modelmaster). Maar misschien dat een extra laagje wonderen doet...

Afbeelding

De motor, ook deze is verfraaid met PE.

Een laagje zwart, en daarna een drybrush met aluminium.

Afbeelding

Lastig om op de foto te zetten... de foto is ook erg ingezoomd.

Draaien we de motor om, dan zien we een mooi asje. Als je het goed doet zal deze rotatiemotor echt kunnen ronddraaien. Het middelste onderdeel op de foto hieronder is dan het lagertje welke vastgelijmd wordt in de neus.

Afbeelding

Ik vond het best lastig om in elkaar te zetten, omdat het toch wel een tikkie aan de kleine kant was.

Afbeelding

Maar het is me gelukt. :)

De volgende stap is het verlijmen van de cockpit in de romp.

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2007 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Keurig werk tot dusverre, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over die wieltjes. klein puntje van kritiek: ik vind de stoel wat aan de lichte kant, maar da's eerder persoonlijk. Hout kan zo ontzettend veel tinten hebben (ga maar eens kijken bij een vloerenverkooppunt).

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2007 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 apr, 2007 18:17 pm
Berichten: 720
Mooi vliegmasjientje heb je daar met al die PE 8)

Veel plezier ermee :brouw:

_________________
appelsap.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2007 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Eventjes wat info. over die "wieltjes". Foto's van Cockpit:

Afbeelding

En een technische tekening:

Afbeelding

Kortom het is voor de bediening van "Airbrakes" of op z'n Duits Lufbremse. Hopenlijk heb je hier wat aan.

Nog een toevoeging vwb kleur. Metalen onderdelen waren bij de Engelse vliegtuigen in die tijd meestal zwart. Ze werden nml. gemoffeld. Dat is een proces waarbij zwarte verf op een onderdeel gespoten werd en meteen daarna de oven in ging. Op die manier werden tot aan de jaren '50/'60 in Nederland ook fietsframes en overige fiestonderdelen van kleur voorzien.

In het Engels heet dat japaned.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement