Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Met de drie andere V-stijlen zal ik jullie niet vervelen: Ze zijn er, en lijken voldoende op de eerste. Daarna ben ik begonnen met het meubilair in het interieur. Instrumentenpaneel en kompas F.K.49 en de voetensturen voor beide versies.

photo 450286

Het instrumentenpaneel is opgebouwd uit een bovenlaag van 0,5 mm met gaatjes dat vervolgens langs een snede geknikt is en daaronder een laagje van 0,25 mm plastic. Het kompas zijn twee stukjes staf van 1,6 en 1,2 mm op elkaar gelijmd. De opstelling is dusdanig complex, dat ik het kompas nergens aan vast kan zetten.

photo 450291

Misschien dat ik van deze foto nog een decal maak om op het instrumentenpaneel te plakken. Eigenlijk zoek ik nog een setje zwart-wit (vector)tekeningen van verschillende instrumenten, zodat zelf met CoralDraw instrumentenpanelen kan samenstellen.
Voetensturen heb ik gemaakt van een stukje 0,5 mm staf met eindplaten van 0,25 mm plaat. Die eindstukken moeten nog wat kleiner gemaakt worden, net zoals het stripje in het midden.
Daarna de stuurkolommen. Eerst een aardige foto van Frits Koolhoven met een F.K.49 stuurtje in zijn handen. In de cockpit ziet het er zo uit.

photo 450290

De afmetingen heb ik uit de tekeningen in het F.K.49 boekje gehaald; het stuurtje moet wel eng klein worden, 3,5 mm breed. Het stuur van de F.K.49A ziet er anders uit.

photo 450288

Hier is ook te zien, dat er voor de voeten van de vlieger een tamelijk groot raam zit met een spijl in het midden. Dat klopt met een aantal foto's van het Finse toestel.
Eerst maar weer eens een schets gemaakt van het F.K.49 stuur. Ik had niets meer in mijn scrap box zitten wat eventueel kon dienen als basis. De spaken heb ik van 0,4 mm messing draad gemaakt, twee stukjes in de goede stand gebogen en in het midden aan elkaar gesoldeerd, en de handvatten uit 0,5 mm palstic staf, opgerold om een stuk ronde staf en daarna in passende stukjes gesneden. De kolom uit 0,8 mm staf.

photo 450285

Voor de F.K.49A had ik nog wel een (resin) stuurtje liggen. Dat hoefde alleen maar op een stukje strip gelijmd te worden.

photo 450287

Als alles goed droog is, ga ik alle lijmplaatsen nog eens nalopen met druppeltjes secondelijm, want het is allemaal wel erg fragiel. Foto ets zou hier wel een oplossing zijn, hoewel het er dan altijd weer te plat uitziet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Balansgewichten voor de rolroeren gemaakt. 0,5 en 0,8 mm staf en stukjes 0,4 mm plaat. Nog maar eens een dubbeltje er bij om de maat aan te geven.

photo 450296

Uitgedrukt in onderdelen is nu 80% van de masters voor de F.K.49 klaar, voor de F.K.49A is het 20%. Begint dus op te schieten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de cabine inrichting. De carteringscamera is een ingewikkeld ding, gelukkig ook een beetje groot, zodat er wat detail in gemaakt kan worden.

photo 450352

In de cabine staat verder op tekening nog een console (functie en details niet beschreven en geen foto's) en een cylindervormig geval, wat de driftmeter moet voorstellen. Aan die laatste twee heb ik niet veel toegevoegd, alleen wat klokjes in de console. De camera is onmogelijk uit een stuk te maken, dus die heb ik gesplitst in een grondplaat, een kantel/rotatiemechanisme en de camera zelf.

photo 450351

Het grondvlak meet 10 x 10 mm. Het middelste rondje moet er nog uitgehaald worden, en dan ziet hij er geassembleerd zo uit.

photo 450350

Hij moet dan gemonteerd worden boven het grote gat in de rompbodem.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch nog wat detail toegevoegd aan de camera. Als het dan toch drie aparte onderdelen moeten worden, dan maar goede.

photo 450367

In stukjes:

photo 450368

Daarna de stoelen aangepakt. Twee klapstoeltjes van verschillende afmetingen (de derde klapstoel in de donkere kamer laat ik achterwege; na het bouwen van het model is daar toch niets meer van te zien, evenals van het werkblad in die kamer), en de stoel voor de piloot en tweede piloot/navigator.

photo 450366

Ook hier weer meer onderdelen, twee per klapstoel, en zelfs drie voor de pilotenstoel. Onder de stoel voor de navigator zit een dichte kast, die moet ik nog maken en wordt dan onder de stoel gelijmd. Waarschijnlijk zit daar de accu in.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 19:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooi werk weer, ziet er wel beter uit nu je camera wat meer detailed hebt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 24 jul, 2018 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste (resin) masters dan. Toch nog de camera grondplaat en het frame veranderd: Pootjes nu aan het frame vast (en 0,5 mm diameter in plaats van 0,8). Als die zo gegoten kunnen worden, geeft dit de bouwer de vrijheid de camera neer te zetten zoals hij wil.

photo 450424

photo 450425

De stoel voor de tweede vlieger/navigator op z'n onderstuk gezet.

photo 450423

Daarna de plaats van de onderdelen op de romp bodem gemerkt (ondiepe gaatjes en vierkantjes 0,25 mm plastic).

photo 450426

Op de zijwanden de plaats aangegeven van de klapstoeltjes.

photo 450421

Ze moeten boven de langsverstijver en boven de nokjes komen.
Laatste onderdelen: Uitlaten en lucht pomp (of generator?)

photo 450420

Uitlaten uit 0,8 mm staf en een stukje buis, luchtpomp uit 1,8 mm staf, een stukje stroomlijn profiel en wat scrap.
Tenslotte nog wat extra decals: Instrumentenpaneel (kopie van de foto) en bovenkant van de camera. En de driehoeken voor op de vleugel iets vergroot.

photo 450422

Het enige wat nog ontbreekt is het transparante cockpitdak. Maar daarvoor moet ik eerst de gietsels hebben, waarop ik dan de plaats van de ramen en de vleugel interface kan aangeven. Die komen pas in augustus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 24 jul, 2018 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog even ter (tijdelijke) afronding: twee plaatjes van alle masters (= onderdelen) van de toekomstige kit.

photo 450431

photo 450430

Hierna kan ik verder met het maken van wat masters voor de Finse F.K.49A kit. Maar voor een paar daarvan heb ik de eerste productie exemplaren van de F.K.49 nodig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 24 jul, 2018 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
:shock: :D :P :brouw: :mrgreen:

Wow!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 24 jul, 2018 21:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooi overzicht,Rob

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2018 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch nog een kleine wijziging aan de master voor de vleugel: buizen van het romp frame op het "plafond" van de cabine toegevoegd.

photo 450467

Dat heeft nog een functie ook. Hierdoor komen de achterste cabinewandjes meteen op de goede afstand van elkaar te staan.

photo 450468

Zelfs het tooltje om de voorste wanden op de goede afstand te houden voor montage van het frontje is (bijna :mrgreen: ) overbodig.
Verder ben ik begonnen de messing en styreen onderdelen voor de kits klaar te maken. Ik heb ook gecheckt of alles in A5 brievenbusdoosjes past. Antwoord: ja. Opluchting, want anders blijf ik met 50 stuks doosjes zitten. Ook het klad voor de etiketten op de doosjes is klaar (op de foto van het gebouwde model na). Nu is er (voorlopig) echt niets meer te doen aan deze kit. Ik kan nog wel wat doen aan het interieur van de F.K.49A. Maar eerst de troep op mijn tafel opruimen. Kan niks meer vinden :roll: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement