Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 8:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Toch weer lef hoor. Zo'n model met alleen maar dingen die niet kloppen. Maar dan heb je wel een uniek model. Misschien dat ik in de toekomst ook eens zoiets ga proberen maar nu even modellen die passen voor mij.

Respect man. 8)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2017 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Dank.

Inmiddels alle delen waar dat nog nodig was van putty voorzien:

photo 413782

En dan maar wachten totdat dat een beetje goed uitgehard is.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
De luchthapper voor de motor op zijn plek gelijmd:

photo 415644

En de eerste vleugel op zijn plek gelijmd:

photo 415645

Er moet nog een en ander gebeuren aan de verbindingen tussen staartbomen en vleugels, maar dat kan wachten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Na het bevestigen van de tweede vleugel kwam ik achter het volgende probleem:

photo 415646

De staarten staan niet verticaal, maar zitten bovenaan verder naar buiten dan onderaan. Ook is er een heel klein verschil in hoogte tussen de twee verticale staartvlakken, maar dat valt niet zo erg op. Het horizontale staartvlak is te breed:

photo 415647

Hoe dat op te lossen?

Voor het horizontale staartvlak is het simpel:

photo 415648

Dat wordt gewoon wat ingekort. Als eerste heb ik het 2 mm korter gemaakt (1 mm aan elke kant), en daarna nog wat korter. Door dat laatste te doen, kan ik de staarten min of meer in de juiste positie krijgen zodra ik het horizontale staartvlak op zijn plek heb gelijmd.
Om dat voor elkaar te krijgen heb ik twee kleine 0.8 mm gaatjes in de verticale staartvlakken geboord. Daar doorheen gaat wat 0.75 mm dik styreen staaf:

photo 415649

Hier is de gehele staaf door de gaten heen gestoken om te checken of de boel wel horizontaal zou komen te zitten. Gelukkig was dat het geval. Het horizontale staartvlak zal worden vastgezet met twee kleine stukjes van deze staaf. Daar voor heb ik aan elke zijde van het horizontale staartvlak een klein gaatje geboord (wederom 0.8 mm), op basis van de tekening op het instructievel.

Proefpassing:

photo 415652

Hiermee worden de verticale staartvlakken ongeveer recht getrokken, maar het blijkt dat het horizontale staartvlak te ver naar voren komt. Dit kwam eigenlijk wel goed uit, want aan de voorkant van het horizontale staartvlak zat een lastige naad, en deze kon ik nu gewoon wegschuren:

photo 415650

Ik heb eerst de ene kant van het horizontale staartvlak van een stukje styreen staaf voorzien (vastgezet met secondenlijm) en dat laten drogen. Daarna heb ik het horizontale staartvlak aan die zijde vastgezet aan de rest van het toestel:

photo 415653

Zodra dat droog was, heb ik het tweede stukje staaf aan het horizontale staartvlak vastgelijmd, aan de andere kant dus:

photo 415651

Het stukje staaf heb ik dus door het verticale staartvlak heen gestoken. En zodra dat weer droog was, heb ik ook deze zijde permanent verlijmd:

photo 415654

En de reden voor styreen staaf boven messing? De plastic staaf kan ik gewoon afsnijden en makkelijk netjes wegwerken...

Het begint ergens op te lijken:

photo 415655

Nu nog de resterende naden wegwerken, en dan kan ik aan de bijkomende frutsels gaan denken...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wauw daar heb je nog een puist werk aan.
Ik vindt het een dappere onderneming dat je doorzet.
Hopelijk is je beloning een mooi en apart mdoel.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Gezien dat ik voor een BB toch met Japanse toestellen bezig ben, dacht ik dat dat een mooie gelegenheid was om dit topic eens te reactiveren (na 2 jaar 7 maanden :oops: ).

Huidige toestand, na veel schuren en plamuren en schuren en plamuren:

photo 498170
photo 498171

Het lijkt eindelijk op iets. Ik zal een deel van de paneellijnen opnieuw moeten aanbrengen, maar ik hoop hem voor het einde van de maand af te hebben.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 23:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Thomas,

Inderdaad een aardig klus, hiervan iets te maken, ik had dat al eerder gezien met deze modellen. Als je de panel lines wilt scriben, heb je misschien hier iets aan :

https://imgur.com/a/DGydf#K2k4xvJ

Ik heb wat ervaring met Japanse toestellen :wink: de cockpit kun je gewoon in een middel oliif groen houden. Het typische metallic blauw-groen is wel goed alleen het kan wel wat donkerder, een wash met dark green maakt het perfect.
Alvast ver vooruit lopend :-) de bovenkant kan in Humbrol Matt 159 gespoten worden. De onderkant in gewoon licht grijs b.v. Humbrol Satin 196.

Veel succes en sterkte, dat is wel nodig hier. Ik blijf het met interesse volgen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Gisteren heb ik met 0.5 mm messing staaf wat machinegeweren en een pitotbuis toegevoegd:

photo 498316

Ook heb ik wat PE op de landingsgestelpoten bevestigd:

photo 498314

De PE onderdelen zijn standaard onderdelen van AV Models, met een redelijk belabberde passing op de zeer onregelmatig gevormde poten. Hopelijk blijft het zitten.

Daarna heb ik de bommen van wat paspinnen voorzien en in elk wiel een gat geboord voor de wielas:

photo 498315

Vandaag heb ik dan uit 0.5 mm styreen nieuwe deurtjes gemaakt voor het landingsgestel, aangezien de oorspronkelijke bij het opschonen spontaan uit elkaar zijn gespat :roll:

photo 498317

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
De afgelopen twee weken heb ik in alle rust het toestel geschilderd. De kleuren die op de doos worden getoond waren fout, die waren voor de marine, maar volgens Wikipedia was het een toestel bedoeld voor de landmacht. Ik heb de corresponderende potjes Tamiya er maar bij gepakt. Het groen heb ik extra verdund en wat glanzender gemaakt door er een halve pot glanslak bij te gieten. Dit zorgde ook voor een betere hechting.

Na een eerste laag groen op de bovenzijde aan te hebben gebracht, heb ik het landingsgestel aangebracht:

photo 499356

De cockpitkap paste werkelijk voor geen meter, dus deze heb ik voor en achter vastgezet met houtlijm. Nadat dat droog was heb ik de kieren aan de zijkanten opgevuld met houtlijm:

photo 499355

De kap is overigens links-rechts niet symmetrisch (links lager dan rechts, voorruit scheef, etc.), en had geen stijltjes. Van dat laatste heb ik gebruik gemaakt om optisch de symmetrie wat te verbeteren.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Eindfoto's:

Zoals je misschien al in de laatste foto kon zien, is het helaas toch een staartzitter geworden:

photo 499357

Maar een heel klein steuntje is al genoeg om hem op drie pootjes te laten staan:

photo 499360
photo 499359
photo 499358

Onderzijde:

photo 499361

De decals waren minder rampzalig dan waar ik bang voor was. De decals voor de vleugels en die voor de staartbomen zijn door twee verschillende bedrijven geprint. Die voor de staartbomen waren ietwat out-of-register (scheef geprint) en hadden de neiging te krullen en te scheuren, maar die voor de vleugels waren waarschijnlijk het beste van de gehele kit: ze gingen moeiteloos op hun plek en trokken zonder Microsol netjes in de details.

Uiteindelijk ben ik niet ontevreden over het resultaat.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement