Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Mooie kit en mooi werk. Tempo zit er wel in. Houden zo :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Citaat:
ziet er gaaf uit volgmoduls aan :brouw:


Beste Marco, dank u om mee op de kar te springen :) :brouw:

Citaat:
Mooie kit en mooi werk. Tempo zit er wel in. Houden zo :brouw:


Dank u..... :brouw: ...... Inderdaad, ik had een weekje verlof, dus had tijd. :D

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste mensen,

vandaag weer wat meer progress gemaakt aan de Lightning, en meteen ook tegen een eerste nare ervaring aangestoot :oops:

Maar ok, laat ons beginnen met het begin nietwaar...... :D

Vandaag de cockpit voorzien van een wash en samen gelijmd.

photo 546675

photo 546676

photo 546677

photo 546678

Ook even de piloot nog voorzien van wat extra dry-brush en even in de cockpit geplaatst voor de show..... :lol:

photo 546679

photo 546680

Daarna de cockpit in de romp/vleugels gelijmd.

photo 546681

photo 546682

photo 546683

photo 546684

Zoals verwacht liep dit van een leien dakje.......maar de fun bleef niet duren.......... :cry:

Je zou van een kit als deze verwachten dat alles zeer doordacht is samen gesteld door de fabrikant.......Wel, niet dus.......het was tijd om enkele onderdelen zoals de neus-sectie aan de romp te bevestigen. De neus-sectie is voorzien van 4 machinegeweren en 1 kanon, zoals te zien is volgende foto.....

photo 546500

3 van deze machinegeweren zijn voorzien van koelgaten in de lopen, eentje heeft er geen door de kortere loop en het kanon heeft er ook geen.

Wat heeft Tamiya nu gedaan...... :oops: :oops: :oops:

photo 546685

photo 546686

Jawel, mooie strakke lopen in de kit gestopt......en nu komt het......de gaten zijn decals....... :x :x :evil: :twisted: :twisted:
Mijn voornemens om een kit recht uit de doos te maken verdween als sneeuw voor de zon, want dit kan ik niet tolereren.
Dus bij deze heb ik aftermarket barrels besteld van Master. De stokjes van Tamiya heb ik van de basis verwijderd die ik ga gebruiken om de Master barrels aan te bevestigen.

photo 546688

photo 546689

De neus heb ik daarna aan de romp gelijmd.

photo 546690

photo 546691

Ziezo, we staan weer wat verder.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt gelijk dat je die loopjes niet accepteerd. Wat een misser. Je cockpit ziet er goed uit zo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
DannyVM schreef:
Carvair schreef:
Beste Danny One shot primer schijnt hetzelfde product te zijn als de Stynylrez primer of UMP.
Mijn ervaring is dat j deze met een grote naald moet spuiten en dat is dan groter dan 0,3.
Overigens kan je hem altijd verdunnen met water als je een dunnere naald gebruikt.
Mijn ervaring is wel gebaseerd op de Stynylrez uitvoering die ik heb maar misschien helpt het!
Je hebt trouwens weer een mooie kit uitgekozen.

Groetjes, Jan


Beste Jan, alvast bedankt voor uw inbreng aangaande de primer. Ik kan me vinden in uw gedachtegang aangaande het feit dat je een grotere naald en nozzle nodig hebt als je de primer onverdund zou spuiten. Maar de volgende keer ga ik gewoon verdunnen zoals ik gewoon ben, we zien dan wel wat het resultaat zal zijn. Stynylrez primer ken ik niet, kan je me hier even verder mee helpen?

[quote]


Beste Danny hier heb ik een linkje naar armorama waar het één en ander staat over de Stynylrez en het feit dat deze hetzelfde is als de one shot primer van en de UMP.
De Stynylrez heb ik zelf vorig jaar nog in de UK besteld maar is een soort van lastig te krijgen op het vasteland.
Zelf gebruik ik het onverdund en schoonmaken of verwijderen gaat goed met IPA.

https://archive.armorama.com/forums/263518/

U schiet al aardig op met deze fraai kist, wel een beetje teleurstellend dat de lopen in de neus met decals moeten worden voorzien!

Veel succes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een tegenvaller van Tamiya om die wapens zo aan te leveren zonder juiste koelmantels..

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 6:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Als je het hier bekijkt: is Tamiya zo fout nog niet: ze hebben de late lopen geleverd.

https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=All&q=P-38+1%3A48&fkCOMPNAME[]=%22Master%22

Ik zou eens moeten zoeken wanneer er juist overgegaan werd.

Nu ja, met spuitgieten krijg je die koelgaatjes nooit zo mooi als die lopen van master, en heb je ook niet de kans ze vroegtijdig af te breken...

Bljft, om geen figuren te schilderen ben ik best jaloers op je piloot. Die cockpit ziet er schitterend uit....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie kit en mooie vorderingen al, erg netjes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Citaat:

Beste Danny hier heb ik een linkje naar armorama waar het één en ander staat over de Stynylrez en het feit dat deze hetzelfde is als de one shot primer van en de UMP.
De Stynylrez heb ik zelf vorig jaar nog in de UK besteld maar is een soort van lastig te krijgen op het vasteland.
Zelf gebruik ik het onverdund en schoonmaken of verwijderen gaat goed met IPA.

https://archive.armorama.com/forums/263518/

U schiet al aardig op met deze fraai kist, wel een beetje teleurstellend dat de lopen in de neus met decals moeten worden voorzien!

Veel succes, Jan


Beste Jan, bedankt voor de link, dit ga ik eens bekijken. :brouw:

Citaat:
Als je het hier bekijkt: is Tamiya zo fout nog niet: ze hebben de late lopen geleverd.

https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=All&q=P-38+1%3A48&fkCOMPNAME[]=%22Master%22

Ik zou eens moeten zoeken wanneer er juist overgegaan werd.

Nu ja, met spuitgieten krijg je die koelgaatjes nooit zo mooi als die lopen van master, en heb je ook niet de kans ze vroegtijdig af te breken...

Bljft, om geen figuren te schilderen ben ik best jaloers op je piloot. Die cockpit ziet er schitterend uit....



Beste Bart,

inderdaad, de late lopen waren voor een P-38J model, maar het model dat ik bouw is een P-38H.
Je ziet duidelijk dat de lopen koelgaten hadden.

photo 546500

De verschillen zijn heel duidelijk, tot en met het H-model waren er verschillen in de cockpit

P-38H
photo 546896

P-38J
photo 546898

De luchtinlaten.....

P-38H
photo 546897

P-38J
photo 546895

En dus ook de machinegeweer lopen.

P-38H
photo 546500

En P-38J
photo 546899

Daarom dat ik verrast was dat Tamiya de gladde lopen gebruikte in een early P-38H.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2022 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste mensen,

dit projectje heeft meer dan 10 maand stil gelegen door toedoen van een onvoorzichtige bouwer :lol: :cry: Maar ik breid hier verder in uit in de volgende updates.

Gisteren heb ik dit project terug opgenomen en graag wou ik jullie laten delen in de verdere progress van dit projectje.

In één van mijn laatste updates van vorig jaar kaarte ik het probleem van de bewapening aan, m.n. de lopen van de bewapening in de neus. Ondertussen is het Master setje al lang geleverd en heb ik even hier en daar een dry-fitje uitgevoerd om te zien hoe het geheel eruit zal zien.

De volgende update-foto's dateren nog van vorig jaar, maar door toedoen van overtollige cellulose thinner had ik dit project even in de vriezer gezet en daardoor ook het topic hier, dus bij deze gaan we verder.

photo 565288

photo 565289

Ziet er veel beter uit als je het mij vraagt nietwaar. :)

Nu, Tamiya is altijd een voorloper geweest van innovatie in zijn nieuwe kit's, bij deze Lightning was het dan ook niet anders. De Lightning is een echte tail-sitter, en daar heeft de fabrikant dan ook een prachtige oplossing voor bedacht

photo 565278

Door metalen balletjes vooraan in de motorgondels te plaatsen zal het model mooi op zijn neuswiel blijven staan. Een prachtige oplossing als je het mij vraagt.

photo 565279

photo 565280

Met enige voorzichtigheid gaat het model mooi samen, zonder dat er ook maar een beetje schuurwerk aan te pas kwam.

photo 565281

photo 565282

photo 565283

photo 565284

photo 565285

photo 565286

Tot nu toe ging alles vlotjes en voorspoedig, maar het geluk bleef niet duren...... :cry: :cry:

Nadat alles was afgeplakt voor de pre-shade, begon ik met het spuitwerk aan de onderzijde van het model. Vrijwel onmiddellijk merkte ik op dat mijn airbrushpistool niet echt werkte zoals het moest, maar ik deed voort met het werkje. Tot twee maal toe raakte het pistool steeds verstopt, maar na een vlugge reiniging begon ik terug met de klus............Totdat het pistool terug begon te verstoppen en minder en minder primer op het model terecht kwam, totdat inneens, het vuiltje dat me van het begin parten speelde in het pistool erdoor werd geblazen, samen met een enorme hoeveelheid primer dat op de neus van het model terecht kwam. Jullie moeten weten dat de Mr. Surfacer 1200 een cellulose gedragen primer is, en dus in grote hoeveelheden ineens de plastiek ernstig aantast zoals het geval was met het model................Ik ga jullie niet vertellen hoe ik reageerde............maar het resultaat was dat ik het model onmiddelijk terug de doos in heb gestopt en het pistool in de vuilbak heb gesmeten.........Tot gisteren...........bij het openen van de doos was ik verrast om te zien hoe de primer toch niet echt de plastiek had vervormd zoals in het begin. Ik ben dus aan de slag gegaan en na wat schuur en opvulwerk kan ik zeggen dat ik dit model met succes kan redden...... :brouw:

photo 565294

photo 565295

Op deze foto zie je de bijgewerkte plaats waar de plastiek is aangetast. Dit word morgen geschuurd.

photo 565296

En hier zie je de donkere lopers waar de cellulose primer is afgelopen op de romp. Ook hier heb ik alles kunnen egaal schuren en bijwerken met Mr. Surfacer 500 primer.

photo 565293

Dit weekend ga ik verder met de pre-shade, echter met nieuwe airbrushpistolen.

Dus bij deze hoop ik dat jullie terug mee op de voorste rij zitten van dit project.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement