Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2022 22:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Even Barry blij maken: hier is de verlangde update. :lol:
Het bouwproces gaat langzaam onder andere omdat ik de planning om moest zetten i.v.m. die lastige decals en de nieuwe canopy.

Erwin Davies had me een canopy van de Tempest bezorgd, maar die bleek toch teveel af te wijken. Ik heb van Huibs aanbod gebruikgemaakt om een canopy voor mij te "plunge moulden". Daarvoor moest ik de verpeste canopy naar hem sturen, die hij als mal gebruikt heeft om een gesloten en een open canopy te maken. Hoe hij dat precies gedaan heeft weet ik niet. (vertel eens Huib!) Ik had nog nooit van "plunge moulding" gehoord, maar heb wel eens canopies besteld bij Squadron en vermoed dat die op dezelfde wijze gemaakt worden. Je moet die dan bijsnijden of bijknippen. Een heel precies werkje dat je doet terwijl de originele canopy a.h.w. in de nieuwe gedrukt zit. Dat is redelijjk gelukt.

In het midden de originele canopy. Links de canopy van Huib, bijgesneden en wel en voorzien van plakkertjes om hem op de kunnen pakken. Ook handig bij het aanbrengen van houtlijm op de randen. Een deel van de raamstijlen is al getaped. Rechts de open canopy met windshield. Die ga ik niet gebruiken.

Afbeelding

Canopy bevestigd met houtlijm. Eerste van drie rondes. Het glas is mooi dun en helder. Applaus voor Huib:

Afbeelding

Ter vergelijking: links Airfix, rechts Academy. Ik heb de indruk dat de Airfix canopy iets te klein is. Die van Academy is de nieuwe. Hij valt wat hoger uit, maar dat is mijn eigen schuld. Toch niet precies genoeg gewerkt. Je ziet hier al dat de Airfix kit beter is qua vorm. Let op de bolling van de neus, de uitlaten en de panel lines en de vorm van de kanonnen. Helaas brak een kanon af van de Academy kit.

Afbeelding

Ik koos ervoor eerst de camo op de romp aan te brengen en dan de gloss vernis erover. Dan kan ik ze tenminste vastpakken als ik de vleugels ga doen.

Afbeelding

Nu komen eerst de vleugels aan de beurt: camo en vernis. Dan kunnen de decals erop, met name die lappen van invasiestrepen, wat ik een retespannende klus vindt. Net toen ik de landingslichten op de Aitfix kit had aangebracht/uitgezaagd, werd ik erop gewezen dat deze werden afgedekt met metaal om beschadiging door het lanceren van de raketten te voorkomen.....

Afbeelding
Intussen werk ik verder aan de andere kleinere onderdelen, die pas later worden geïnstalleerd: wielen en wieldeuren, props, uitlaten etc. Voor de raketten vond ik dit mooie schema. Let op de pig tails. Ik overweeg die te scratchen.

Afbeelding

Op het ATF ben ik gewaarschuwd voor de beroerde Academy decals. Dat heb ik ooit ook met hun Spitfire Mk. XIVc meegemaakt. Ik ga ze wel proberen te gebruiken. Lukt dit niet, dan vervang ik de driebladige schroef voor een vierbladige en gebruik de decals van Airfix van de late war versie. Voor het kleurenshema maakt dat niet uit.

Groet, en tot in augustus of zo.
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi dat Huib je heeft kunnen helpen. Heb je het kanon niet terug kunnen vinden Jan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi werk tot zover Jan! De gele randen zien er ook strak uit.
Goed dat Huib je zo heeft kunnen helpen met de canopy. Op de foto lijkt het er op dat er een kier zit tussen romp en canopy.
Voordat je met je mat lak spuitbus in de weer gaat nog maar even goed afdichten, i.v.m. De beslagen ramen…

Succes verder.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Fijn hier weer een update van te lezen! En handig geHuibt Huib!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2022 2:23 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leuke update!
Bravo voor Huib!

Iets diepere paneellijnen, wat bij Airfix meestal het geval is, zijn beter voor kwasters.
Die hele fijne lopen snel vol verf.

Augustus is wel veraf... vakantie?

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2022 11:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor het volgen en voor jullie reacties dames.

@ Markie, het kanon heb ik nog. Ergens. Geloof ik.
@ Paul, dat klopt met de spleet. Maar zoals ik al schreef: dit was na de eerste rondje. Houtlijm krimpt, dus moet je het vaker doen om het mooi gesloten te krijgen. In mijn geval 3 keer. Tenslotte nog gesealed met glansvernis.
@ Deef, ja Huib is een wonderkind.
@ Thiery, ik ben het helemaal met je eens over die paneel lijnen Voor kwasters is het ideaal dat ze wat breder zijn. Bij merken als Fujimi en Hasegawa echter moeten we die lijnen vaak dieper en breder maken. En ja, ik ga even wat anders doen.

Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2022 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Trajanus schreef:
Even Barry blij maken: hier is de verlangde update. :lol:


Fijn Jan, ik werd al zenuwachtig :wink: .

Dat is het mooie van het forum vind ik, de behulpzaamheid. Info, decals, voor jouw een canopy. Er is vaak wel iemand die bereidwillig is om te helpen.

Leuk dat schema van die raketten, benieuwd welk je gaat gebruiken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2022 12:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Het is al weer even geleden voor ik weer een update kon doen want er was teveel gebeurd rond de Typhpoon van Academy, die ik als eerste wilde afmaken.
Na 6 weken tobben heb ik de handdoek in de ring gegooid. Het bleek onmogelijk om met die slechte en te grote Academy decals en het "reparerende" schilderwerk tot een bevredigend resultaat te komen. De decals zijn een drama. Ze breken of krullen zogauw je ze in het water los weekt of op het model aanbrengt. Ze vallen uit elkaar als je ze aanbrengt. Ik had er een laagje decalfilm over aangebracht maar dan nog ging het fout en moest ik het met verf oplossen. En dat zie je helaas.... En al camoufleren de raketten e.e.a., ik krijg het gewoon niet beter. Dezelfde ervaring had ik indertijd met de Spitfire XIVc van dit merk.
Ik wilde niet opgeven, en was al te ver om een aftermaket decalsetje aan te schaffen, maar wat ik ook bedacht en deed: echt mooi zou hij nooit meer worden. Dit, plus de fouten in het model deed me uiteindelijk besluiten ermee te stoppen. Wel jammer van die canopy die Huib voor me gemaakt had.... Ik was zo gefrustreerd dat ik in een bouwdip terecht kwam. En dat hete weer hielp ook al niet. Afijn, oordeelt u zelve:

Afbeelding

Afbeelding

Dat betekent dat ik geen Typhoon bouw met raketten, zoals ik van plan was. Gelukkig heb ik de Typhoon van Airfix nog, die bommen krijgt en ga daar nu voortvarend mee verder. Wat een verschil in kwaliteit zeg! Zie hier de vorderingen van 2 weken. Nu nog de wielen corrigeren en de zelfgemaakte vleugellichten afmaken, het schilderwerk afwerken en dan kunnen de decals erop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2022 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een tegenslag Jan. Waarom heb je er niet voor gekozen om de invasiestrepen te verven, als de decals zo vervelend deden, want dat kun je goed als kwaster. Ik zou toch nog eens proberen.

De afmetingen heb je.

De airfix kit ziet er goed uit. Het is ook niet verwonderlijk dat deze kit er beter uitziet. Zit een behoorlijk tijdsbestek tussen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2022 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Zo'n grote decals zou ik ook proberen te verven, mocht het een oplossing zijn...

In verband met het plungemolden, dit is de werkwijze die ik hanteer:

Originele canopy
photo 110834

Master in hout of van het originele stuk, wat gemakkelijkst werkt
photo 110832

Blisterverpakking opwarmen en erover trekken:
photo 110833

en losknippen/snijden:
photo 110831

Benieuwd naar huib zijn uitleg of aanvullingen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement