Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2022 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ontwikkeling van de Sea fury

De basis van de Sea fury was de Hawker Tempest, een doorontwikkeling van de Hawker Typhoon met een veel dunner vleugelprofiel.

photo 557520
(Bron: Wikipedia, Public domain)

De Tempest II werd uitgerust met een Bristol Centaurus sleeve valve (een prachtig stukje werktuigbouw!) en laat al duidelijk de contouren zien van de Seafury.

photo 557519
(Bron: Wikipedia, Public domain)

Hawker ontwikkelde een lichtere versie aan de hand van specificatie F.2/43 voor een onderscheppingsjager voor de RAF. Kort hierop kwam de Royal Navy met spec. N.7/43 voor een soortgelijk toestel en Hawker realiseerde zich dat het basis ontwerp voor beide specificaties gebruikt kon worden. Uiteindelijk werden de 2 specificaties samengevoegd in F.7/43.

Het eerste prototype met de Bristol Centaurus vloog op 1 september 1944 en een 4 bladige propeller. De RAF versie zou als Hawker Fury I door het leven gaan, de marine versie als Sea Fury F.X. Omdat de oorlog vrijwel was afgelopen voordat de serieproductie was opgestart werd het RAF contract voor 200 stuks opgezegd en de order voor 200 Sea Furies gehalveerd.

Het prototype van de Sea Fury helemaal uitgerust voor vliegdek operaties (o.a. dekhaak en opvouwbare vleugels) vloog voor het eerst op 12 oktober 1945.

photo 557518
(Bron: BAE Systems)

De Sea Fury in dienst van de MLD

Direct na de oorlog had de Koninklijk Marine grootse plannen voor 3 smaldelen, ieder gesitueerd rond een vliegkampschip. Deze vliegkampschepen zouden 2 squadrons voeren, een voor aanvallen op grond – en zee doelen, de ander voor luchtverdediging. Vanwege de goede samenwerking tijdens de oorlog viel de keuze al snel op Engels materieel, zo werd in 1945 de eerste serie Firefly Mk.I’s aangekocht.

Uiteindelijk kon er door gebrek aan geld en de onafhankelijkheidsstrijd in Nederlands Indië slechts 1 vliegkampschip worden aangeschaft. De keuze voor de luchtverdedigingsjager viel op de Hawker Sea Fury waarvan de marine een eerste serie van 10 stuks aankocht. Dit waren F.Mk.50’s, identiek aan de F.Mk.X die voor de FAA werd gebouwd. Deze toestellen kregen de registratie J-1 t/m J-10 en werden in april en mei 1948 afgeleverd en vervolgens door MLD vliegers naar Valkenburg gevlogen.
Hiermee werd Nederland de eerste buitenlandse gebruiker van de Sea Fury.

photo 557575
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

In 1950 werd een vervolgorder voor 12 stuks F.B.Mk.60 geplaatst. Dit was de jachtbommenwerper uitvoering die al na de eerste serie van 51 toestellen van de F.Mk.X/F.Mk.50 variant was ontwikkeld en in productie genomen en bij de Royal Navy de aanduiding F.B.Mk.11 kreeg. De reeds aangekochte F.Mk.50’s werden in 1951 omgebouwd tot F.B.Mk.60 om de standaardisatie te behouden.
Tevens zou Fokker ook nog 25 toestellen in licentie bouwen, deze waren gelijk aan de F.B.Mk.60 en kregen de aanduiding F.B.Mk.51.

Zo had de MLD uiteindelijk de beschikking over 47 Sea Furies die waren verdeeld over VSQ 3 en VSQ 860.

De laatste Sea Furies werden op 18 april 1957 uit dienst genomen om te worden vervangen door de Hawker Sea Hawk.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op ma 22 aug, 2022 20:45 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat ik in de voorraad 2 Special Hobby Sea Furies heb wil ik graag een exemplaar in beide kleurenschema’s bouwen. Aangezien ik op dit moment de toestellen van VSQ 860 in een, min of meer, chronologische volgorde aan het bouwen ben viel de keuze op een exemplaar met de lage scheidingslijn. De andere wil ik namelijk bouwen als een VSQ 3 exemplaar met de hoge scheidingslijn en een witte spinner. Hierdoor was er weinig keuze, alleen de eerste 10 waren in dit schema afgeleverd en in die periode was het gebruik van de toestellen zeer beperkt. Een groot deel van de MLD had andere bezigheden in Nederlands Indië en door een gebrek aan instructeurs verdwenen de J-5 t/m J-10 na aflevering in conservatie. De overige toestellen werden gebruikt voor demonstratievluchten en de opleiding tot gevecht vlieger bij squadron 4, dat in de praktijk nauwelijks van de grond kwam.

Na de soevereiniteitsoverdracht aan Indonesië op 27 december 1949 keerde VSQ 860 terug naar Nederland en door de levering van de tweede serie Sea Furies kon het squadron op 15 juli 1950 weer worden geactiveerd. Het squadron kreeg de beschikking over 3 stuks F.Mk.50 en 12 net afgeleverde F.Mk.60 toestellen. De enige registratie met een lage scheidingslijn die ik met zekerheid aan VSQ 860 kan koppelen is de 10-1, helaas door een dodelijk ongeval op 27 juli 1950. Korporaal vlieger L. van Leeuwen kwam om het leven toen zijn toestel vlak bij Valkenburg crashte door een overspeeding propeller.

photo 557517
(Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Het model is een typisch vroeg product van Special Hobby, er zal dus wat extra werk nodig zijn :) .

De doos en inhoud:

photo 557526

photo 557523

photo 557522

photo 557521

Pootje van het landingsgestel verdwenen.

photo 557524

En de eerste vorderingen. Tijdens het drogen van de D.VII alvast een begin gemaakt.
De resin wielbak geplaatst met een wat twijfelachtige passing en de uitwerp openingen voor de mitrailleurs open gemaakt.

photo 557525

Verder vond ik het nodig de uitlaten open te boren, dat is net wat realistischer.

photo 557515

photo 557516

Dat was het voor nu, tot de volgende update.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2022 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Aha, het duobouw virus heeft jou ook al te pakken. Leuk onderwerp. Die Furies waren toch het toppunt van die technologie. Succes met deze twee kits, ze zijn in goede handen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuke intro om te lezen Sjaak. Was de kon. marine versie ook groen?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Oe ik volg!!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 10:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Special Hobby: leuke dozen en onderwerpen maar typisch short run. Plamuur in de aanslag.

Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat ik nog weet van Special Hobby (TH-55 Osage) is dat ik veel onderdelen zelf moest maken van styreen (staf).

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2022 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Klaasdebouwer schreef:
Aha, het duobouw virus heeft jou ook al te pakken. Leuk onderwerp. Die Furies waren toch het toppunt van die technologie. Succes met deze twee kits, ze zijn in goede handen. :brouw:
Excuses voor de onduidelijke omschrijving, ik ga maar 1 kit tegelijk bouwen. Het VSQ 3 exemplaar komt later nog een keer aan de beurt. De Sea Fury was inderdaad het neusje van de zalm op het gebied van zuigermotor aandreven toestellen, helaas snel achterhaald door de straaljager. Naar mijn mening een van de mooiste toestellen van de MLD, samen met de Neptune.

Wolf73 schreef:
Leuke intro om te lezen Sjaak. Was de kon. marine versie ook groen?

Cheerz :brouw:
Barry
Ik neem aan dat je met groen het Sky van de onderzijde bedoelt? Dat was in beide schema's het geval, de MLD gebruikte hetzelfde schema als de FAA.

Inmiddels wat gevorderd met de bouw en het is inderdaad een model dat de nodige aandacht nodig heeft.
Allereerst de vleugels aan de binnenkant een stuk dunner gemaakt om de wielbak te laten passen, deze was door het afschuren al bijna doorzichtig, maar dat bleek niet genoeg. Ook was de vleugel in het midden dikker dan aan de randen. Om de randen goed aan te laten sluiten moest dit natuurlijk ook verholpen worden. En als laatste wat plastic stripjes rond de wielbak aangebracht om de kier te dichten.

photo 557849

De pas geleden aangeschafte imitatie Proxxon bewees daarbij goede diensten.

photo 557850

Vreemd genoeg zijn de mitrailleur openingen niet symmetrisch, maar ik heb besloten daar niets aan te doen. Als de kit in elkaar zit valt het waarschijnlijk niet op.

photo 557851

De oliekoeler is erg rechthoekig uitgevoerd.

photo 557852

Zoals op deze foto te zien hoort deze een stuk meer gestroomlijnd te zijn.

photo 557847
(Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Met enthousiast vijlen heb ik geprobeerd dit wat te verbeteren.

photo 557853

De rompdelen zijn ook niet symmetrisch, maar de vleugel past na het verwijderen van het overtollig materiaal gelukkig redelijk. Ook zit het gaatje voor het staartwiel aan de verkeerde kant en is de insert te breed.

photo 557855

photo 557854

Voor ik de romp in elkaar ga zetten eerst maar eens gekeken hoe dat allemaal uitkomt.

photo 557856

Op zich valt het allemaal wel mee, alleen de vacform canopy heeft de verkeerde vorm. De achterkant hoort in een punt uit te lopen, maar SH heeft deze een afronding gegeven. Ik ben nog aan het nadenken hoe dit opgelost kan worden en anders moet het maar zo. Verder is het plastic vrij dik (0,6 mm.) en erg stevig, wat het uitknippen/snijden niet eenvoudig maakt.
Uiteindelijk ervoor gekozen de canopy open te zetten en deze uit te zagen. Dat viel best nog mee zolang er wat stevigheid van de onderplaat is.

photo 557848

Zoals jullie kunnen zien, er is nog wat werk aan de winkel.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2022 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Allereerst de vleugels aan de binnenkant een stuk dunner gemaakt om de wielbak te laten passen, deze was door het afschuren al bijna doorzichtig, maar dat bleek niet genoeg. Ook was de vleugel in het midden dikker dan aan de randen.


Dit is inderdaad een kit waar meer werk in zit dan je verwacht, alhoewel het blijft Special Hobby.
De te dikke achterlijsten van de vleugel heb ik opgelost door er een randje rondstaf tegen aan te plakken en dat na het plamuren dun in vorm te schuren
De uitlaten vond ik ook niet mooi en heb hier Albionbuis ingezet. Dat kostte even tijd maar het ziet er beter uit.
De propeller vond ik ook niet geweldig en die heb ik ook vervangen.

photo 557929

Het is inderdaad een mooie kist, een echt raspaardje. Maak er wat moois van :brouw:

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2022 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Goed bezig ondanks de aanlopers!
Ga zo door!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement