Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Fijn dat die stoeltjes werkelijk passen. Gaat de goede kant op :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 1:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Bedank voor de reacties, heren. Dat geeft een mens weer zin om er verder mee te gaan.

Begin van de week had ik de Sukhoi even in dryfit in elkaar gestoken om te zien of alles goed paste en om de details met
voorbeeld foto's te kunnen controleren.

photo 550879

Enige probleem, ik vond geen voorbeeldfoto's die met mijn model overeen kwamen. uiteindelijk de doos er terug bij gepakt en eens
naar de onderdelen voor het tweede model gekeken. Conclusie was dat ik niet over twee identieke modellen beschikte zoals ik dacht,
maar over een SU-24 Fencer C en een SU-24M Fencer D. Grootste verschil zit in de neuskegel die bij de C beduidend korter is dan bij de D.
En ik had dus de verkeerde erop gezet, gelukkig nog niet gelijmd. Was dus snel recht gezet.

photo 550880

Zo zie je maar weer, Haast en spoed zijn zelden goed, vooral als je aan moderbrouwen doet. :wink:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2022 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Nadat ik ontdekte dat ik met de verkeerde neus aan het werken was en dus eigenlijk een Fencer D aan het brouwen was ipv een C ben ik maar eens op zoek gegaan naar de juiste tekening en referentiefoto's. Dat leverde deze tekening op,

photo 552098

Gelukkig bleek hieruit dat de details op de vleugels hetzelfde zijn en ik daar dus niet in de fout ben gegaan. Gelukkig maar, want ik was net klaar met de vleugels, en de staartvlakken

photo 551973
photo 551972

De onderzijde van de romp zal ik nog eens goed moeten nakijken, want daar zijn wel heel wat verschillen, gelukkig had ik daar enkel al wat lijnen uitgezet in potlood. Ook hier dus nog niets verloren.

photo 551975


Tot de volgende,

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2022 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak... ook begonnen aan scriben... pfff

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Weer even geleden, maar nu de draad toch weer opgepakt. Met de situatie in Oekraïne toch wel even getwijfeld, maar uiteindelijk word dit
een Soviet versie en geen Russische. Ook is de keuze voor dit toestel en deze kit totaal niet politiek ingegeven geweest, dus ga ik door Vladimir mijn hobby
niet laten afpakken. Dit even voor de duidelijkheid.

Om er weer in te komen begonnen met een test-fit van het landingsgestel. Dan ook maar ineens heel het toestel in dry-fit in elkaar gezet
om te zien of het geen staartzitter ging worden, want eens de romp dicht is valt daar niet veel meer aan te doen.

photo 554885
Et voilà, ze staat mooi op haar pootjes, trouwens ook zonder het cockpit-interieur er bovenop.

Vanmorgen dan de onderdelen van de cockpit in de primer gezet en deze avond met de fijne penseeltjes aan de slag geweest. Zoals jullie al wisten
waren de bij de kit geleverde decals voor de pit waardeloos dus moest het maar met verf. Zelf vind ik het best geslaagd, maar oordeel vooral zelf.

photo 554886
photo 554887

Ondertussen ben ik ook verder aan het scriben aan de onderkant van de romp. Als de romp dan eindelijk dicht kan hoef ik enkel de zijkanten nog te doen.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 3:05 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bijzonder goed geslaagd!
Knap hoe je die klokjes zo mooi hebt gekregen.
En dat in 1/72!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2022 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Bedankt Thierry, ben er zelf ook best tevreden mee.

Ondertussen weer een stapje verder geraakt, nadat de klokjes een drupje cristal clear over zich kregen het pitje op zijn plaats
gelijmd en de romp dicht gemaakt,
photo 555296

er kwam wel wat klemwerk bij kijken want de bovenste romphelft was redelijk krom getrokken, maar met geduld en voldoende
lijm is het goed gekomen, en de vleugels kunnen nog bewegen.

De pasvorm van de beide romphelften was niet echt geweldig en er diende stevig geschuurd te worden voordat de luchtinlaten erop konden,

photo 555295

maar uiteindelijk pasten ze redelijk, enkel de naden wat bijwerken met putty, hmm, er zal nog wat meer op moeten,

photo 555298
Terwijl de putty aan de luchtinlaten aan het uitharden was even naar de uitlaten gekeken. Ik wilde de binnenkant van de mantel glad krijgen
en de scheiding tussen de twee nozzels weergeven. Pas na een derde poging kreeg ik de scheiding mooi passend aan de mantel.

photo 555479
photo 555299

nadat de putty aan de inaten uitgehard en geschuurd was ben ik maar weer aan het scriben geslagen,
photo 555480

en daarbij kwam dit dingetje erg van pas, een gommalletje van toen ik nog op school zat en technisch tekenen kreeg. Heb dat
dingetje al meer dan 20 jaar, alleen nooit gedacht dat ik het op deze manier zou gaan gebruiken, :wink:

tot de volgende en,
Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2022 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooie kleine verbeteringen. Maken het toch wel af denk ik. Heb je een echt scribe mesje? Die dingen kosten bijna niks en maken het scriben een stuk gemakkelijker. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2022 0:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
De uiteindelijke vorm is te zien:
Wat een bruut van een toestel!
Mooie aanpassingen.

Ik gebruik die haak ook om de scriben. Buiten wat uitschieters, werk ik er wel graag mee.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2022 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Klaasdebouwer schreef:
Heb je een echt scribe mesje? Die dingen kosten bijna niks en maken het scriben een stuk gemakkelijker. :)


Nee, geen mesje, enkel dat haakje. Dit is mijn eerste vliegtuig-kit, het haakje is het eerste waarmee ik aan het scriben ben geslagen, en ik moet zeggen, het werkt best prettig.

Lt D schreef:
De uiteindelijke vorm is te zien: Wat een bruut van een toestel! Mooie aanpassingen.


Je het begint er op te lijken, en ja, dit is geen klein toestel, in het echt is hij ook een pak groter dan zijn Europese rivaal, de Tornado;

SU-24 Tornado
Lengte; 22,67m 16,70m
Spanwijde; 17,63m 13,91m

(Bron gegevens Wikipedia)

Bedankt voor de complimenten jongens, binnenkort doen we weer lekker verder, eerst even vakantie...

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Luchtscout en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement