Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 0:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jan, 2022 21:18 pm
Berichten: 3
Zondag zag ik dit gestrande project voor weinig op Marktplaats staan. De Fokker G-1 is al heel lang mijn favoriete Nederlandse vliegtuig, en ik wilde weer eens proberen om het modelbouwen weer op te pakken, dus heb ik hem aangeschaft.
Helaas blijkt het wel een wat minder goed in elkaar gezet geheel te zijn... :? En het pakket is incompleet. Zo zijn de decals er niet bij en is er maar 1 blad van de handleiding. Ook ontbreekt het staartwiel, zijn er 2 verchillende propellors bij, en heeft een vorige bouwer electromotortjes in de motoren proberen te monteren.

Een perfect model zal het dus niet worden, maar toch wil ik een poging doen om het er zo goed mogelijk weer uit te laten zien.
Wat ik er dus bij moet halen is in elk geval een setje decals (ik heb die al voorbij zien komen hier), de juiste kleuren verf voor de camouflage, en wat ijzerdraad of iets dergelijks voor ontbrekende steunen in het onderstel.

Mijn hoofdvragen zijn:
- heeft iemand een idee wat voor merk dit bouwpakket is? Het lijkt resin als ik dit zo zie, en wat ouder. Ik denk MPM, omdat het enige blaadje handleiding 2 uitvoeringen noemt: eentje met Nederlandse en een met Duitse decals
- waar kan ik resin het beste mee lijmen? Handleiding noemt CA glue.

Dan de fotos...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cockpit is schots en scheef in elkaar gebakken...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zitten een aantal bodies bij. De voorste is van doorzichtig, heel dun en al gebroken plastic gemaakt.
Afbeelding

Dit zijn de overige onderdelen.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een uidaging zeg en wat dapper.

Hoogstwaarschijnlijk is de kit van Classic Airframes
https://www.scalemates.com/nl/kits/classic-resin-airframes-r8-004-fokker-g-1a--253045

Die is heel, heel, heel erg lang geleden ook hier gebouwd - tenminste, ook poging tot, niet helemaal af - op brouwers, zie link
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=26861&view=next

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jan, 2022 21:18 pm
Berichten: 3
Dank voor die link!
Ik vermoed dat onderdelen van mijn model van exact dat model afkomstig zijn. Vergelijk de foto’s in de post van zo 30 jul, 2006 19:31 pm; de witte flaps met ribbels zitten hierbij, en de donkergrijze primer vlakken zijn ongeveer gelijk. Ook de kielvlakken hebben vergelijkbaar uiterlijk.
Alleen de cockpit ziet er anders uit zo te zien, en de motoren, propellors en kappen ook.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 2:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Ik wil me niet te veel met je modelkeuze bemoeien, maar ik denk dat zelfs een bouwer met vele jaren ervaring nog heel wat moeite zou hebben met dit geadopteerde project. Is het niet veel handiger het Mikro-Mir model aan te schaffen, en zonder grote problemen een fraaie G1 te kunnen bouwen?

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dapper dat je dit kitje overgenomen hebt. Succes ermee. Voor wat betreft het lijmen kan je inderdaad het beste secondelijm (CA) gebruiken of een twee-componenten kit.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
tsjopper bob schreef:
Die is heel, heel, heel erg lang geleden ook hier gebouwd - tenminste, ook poging tot, niet helemaal af - op brouwers, zie link
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=26861&view=next


initieel mijn bouwdoos, 2006 dat is al best lang geleden.
ik heb deze kit half afgebouwd gegeven aan de stichting Fokker G1
daar is er verder mee gegaan want bepaalde dingen herken ik niet.

de resin bodies zijn wel door mij gemaakt, maar de kennis van resin gieten die ik nu heb had ik toen nog niet en dat ging dus niet allemaal van een leien dakje zeg maar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Als herintreder zou ik ook gaan voor de spuitgietversie van Mikro Mir. Deze kun je latijd nog afmaken. Resin kits vergen inderdaad veel meer werk.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2022 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 feb, 2022 19:28 pm
Berichten: 1
Gaaf project. Ik ga je bouw zeker volgen. Al is het maar omdat ik binnenkort aan de Mikro Mir kit van de G-1A ga beginnen. Dat gaat voor deze herintreder wel een uitdaging worden want al enige tijd geen model meer gebouwd. Morgen eerst maar eens wat spullen inslaan en een werkplek inrichten :-).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement