Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2021 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Lange stilte van mijn kant..

nieuwe klant waarvoor ik werk, hele drukke tijden, nieuwe sector...

Iedereen kent de Harrier, een VSTOL (vertical/short take-off and landing) vliegtuig van Britse makelij. De Harrier II was een geplande upgrade die de tekortkomingen (beperkte wapenlast en bereik) moest aanpakken. Eerst werd er gekeken naar een andere motor, maar die was 70mm groter qua diameter en kon niet zomaar in de bestaande romp gemonteerd worden.

Oorspronkelijk was dit een gezamenlijk Brits en Amerikaans project, maar door de ontwikkelingskosten die de pan uitswingden verlieten de Britten dit project, en de Amerikanen wilden deze kosten niet alleen draaien. Toch ging het project niet volledig in de vrieskist, en werd er apart verdergewerkt. Uiteindelijk werden er apart grotere Lerx'en ontwikkeld op een vleugel met een groter oppervlak die kon op de bestaande frames geplaatst worden.

het eerste vernieuwde exemplaar was de Gr.5.  De Gr.7 kreeg een avionica upgrade en de dag/nacht capaciteit met een FLIR (Forward looking infra-red) in de neus, nachtkijkers, Multifunction displays en een nieuwe meebewegende kaart voor navigatie. de GR.7A heeft een opgewaardeerde motor voor meer vermogen.

De volgende grote upgrade behelsde dan de GR.9, die voor de capabiliteit naar "moderne" munitie omhelsde, zoals brimstone, Paveway bommen, enz... 

Deze opgewaardeerde harriers werden ingezet bij de eerstelijnsdefensie in Duitsland door de Navo, de eerste golfoorlog (enkel no fly zones), de tweede golfoorlog, de oorlog in Joegoslavië, Afghanistan...

Momenteel is de Harrier uitgefaseerd uit de actieve dienst...

de kit:
Afbeelding

de onderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

Een pe-setje voor de cockpit en antennes
Afbeelding

Ik ben begonnen met het verdunnen van bepaalde randen:
Afbeelding

Gewoon schrapen met een mesje. Als het niks wordt kan ik deze wegschuren en vervangen door PE-stukken.
Idem met de stuurstralers:
Afbeelding

Afbeelding

in de vleugel dient een paneel ingelijmd te worden, met een ferme naad tot gevolg... hier weggeschuurd na vullen met lijm en schraapsel van plastiek
Afbeelding

Daarna begonnen met de cockpit:
Afbeelding
De zijconsoles zijn geschilderd papier 1mm op 1,5 ongeveer, lijkt slordig (is het ook wel, maar gelijmd met CA ipv houtlijm, uiteindelijk zie je er niet zoveel van)

en hier een begin met het IP:
Afbeelding

voor de schaal:
Afbeelding

Dan tijd voor een experimentje... 

Op veel foto's zie je de luchtrem naar beneden hangen. Dus eens kijken of dit ook kan:

Begonnen met het onderdeel in kwestie uit te snijden/beitelen
Afbeelding

Daarna een papiertje over de opening plaatsen en met een potlood de contour traceren.
Afbeelding
De harde lijn is waar te snijden

Vervolgens plooien en verharden met dunne CA.
Afbeelding

Na veel dryfitten, schuren...
Afbeelding

En op het model:
Afbeelding

Vervolgens een paar antenne's toegevoegd
Afbeelding

Deze op de staart moet ik nog proberen rond te zetten, maar eerst wachten tot de lijm droog genoeg is
Afbeelding

en verder nog geprobeerd de ribben te monteren in de ruimte van de luchtrem...
Natuurlijk wilde de kunststof niet mee qua dikte, dus volledig opengesneden, papiertje erin en de ribben gekleefd
Afbeelding

en natuurlijk was een gat nodig aan de andere kant om het te kunnen aandrukken...

Afbeelding

landingsgestel:
Afbeelding

en de eerste sidewinder raket:
Afbeelding

O ja, nog een tip voor het lijmen van PE: accupunctuurnaalden... man zalig....

De tweede raket is ook een feit... de  eerste is makkelijk, de tweede is...  moeilijker identiek te krijgen. Verschil is een halve mm op de vinafstand... ik weet niet of ik dit nog probeer te corrigeren.

Afbeelding

Verder de Retrokit luchtinlaten voor de motor geinstalleerd, die net een beetje teveel gekrompen zijn op bepaalde plaatsen:
Afbeelding

Dus stukjes bijgekleefd:
Afbeelding

Om dan weer af te schuren...
En verder dacht ik misschien wel leuk om de bijtanksonde open te zetten:
Afbeelding

Dus schuin ingesneden, sonde terug rond geschraapt:
Afbeelding

Door het schuin insnijden heb je ook reeds een opstaande rand op je originele basistuk. Nog een beetje aanpassen met een microzaagje, en dan deze ook op zijn plaats:
Afbeelding

Wordt vervolgd....

o ja, mocht iemand nog foto's hebben van een GR7/9 met gunpods en andere bewapening naast de sidewinders en droptanks...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op vr 28 jan, 2022 13:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2021 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Amazing. Een microscoop zou bij de bouw geen overbodige luxe zijn. Succes :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Gave Build. Helemaal met dat PE setje erbij! En dat in de brailleschaal. (Je voelt meer, dan dat je ziet :lol: )

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Mooi scratch werk! En dan op zo'n kleine schaal :brouw:

Ik zat te denken om ipv een 1/72 Tomcat de 1/144 van Revell een keer te proberen.
Dit geeft mij inspiratie om dat toch een keer te doen, in iedergeval om het toe te voegen aan mijn stash! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bedankt voor de aanmoedigingen

@Foofighter: zeker doen, hele mooie kit voor zijn geld...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Respect voor deze bouw, ik heb altijd veel bewondering voor mensen die in 1/144 bouwen. Mij te klein!
Maar het ziet er allemaal prima uit.
Succes met de rest van de bouw.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt, 2021 14:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Gezocht naar bewapening maar het enige wat nog kan in deze configuratie (met de gunpods onderaan) is eventueel een LAU-5002 of LAU-5003 lanceerder voor ongeleide raketten (respectievelijk 4 en 19 raketten)

Afbeelding
Op de Harrier hadden deze meestal een stroomlijnkap vooraan en een kap om de ontstekingsvlammen te beperken achteraan.

Daarna de afmetingen opgezocht en geconverteerd:
Afbeelding

En daarna een stukje sprue van ongeveer die diameter opgespannen in de boormachine en met schuurpapier/vijl op diameter gewreven:
Afbeelding

Daarna gepoogd de stroomlijnkap en het achterdeel te draaien. Als je zo werkt is het beter nu je werkstuk te beschermen met een laag papier, tegen indrukkingen door het klemmen.

Afbeelding

En na het draaien en licht uitboren van de achterzijde..
Afbeelding

De gravering is ondertussen iets meer afgestemd op elkaar...

De canopy had ik in vacuumexemplaar besteld bij Brengun, maar die is gedeukt toegekomen... dus onbruikbaar...
Even kijken hoe we dat gaan oplossen..

met de originele cockpit:
Afbeelding

Houten malletje:
Afbeelding

Gewoon in vorm schuren en zo strak mogelijk proberen te krijgen.

Vervolgens een stukje blisterverpakking nemen, nu heb ik gebruik gemaakt van zo'n Revell set met lijm en verf...
Afbeelding

Deze opwarmen en dan erover trekken.

En vervolgens op maat snijden:
Afbeelding

Komt al dicht...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt, 2021 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuk projekt Sil. Je bent goed op weg.

Silenoz schreef:
O ja, nog een tip voor het lijmen van PE: accupunctuurnaalden... man zalig....

Je bedoeld dat je een naald in een zenuwbaan prikt zodra frustraties de overhand krijgen met al dat gepriegel op de mm2 en dan weer zen wordt :mrgreen: .
Slim hoor.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt, 2021 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een heerlijk 'pruts'werk (positief bedoeld).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Goed gedaan zeg die canopy! Wat heb je als mal gebruikt? Een tandenstoker? :lol: Ben benieuwd hoe je de canopy frames gaat doen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement