Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 18:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

De beglazing in deze uitvoering is inderdaad één van de moeilijkste dingen om dat goed te krijgen. Ik heb hier al de nodige keren mee geworsteld.
Na het bekijken van je foto's, hier een paar tips om je wat te helpen:
Ik zou op alle randen van de romp heel dunne strookjes als een opstaand randje, lijmen, anders blijft alles heen en weer zwabberen en je hebt gelijk een betere lijm (velpon of houtlijm) oppervlak.
Het op maat vijlen kan, als je zo"n diamant nagelvijl gebruikt, en dat alleen in de lengte van het materiaal vijlt.

Maar het blijft inderdaad behelpen, helaas kan ik je niet meer tips geven. Gelukkig dat je twee kappen had, anders moet er een houten malletje gefabriekt worden voor nieuwe exemplaren. Daar kan ik je misschien wel mee helpen, bij noodgevallen.... :wink: :wink:

Dus veel succes en geduld !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Zo die romp is al lekker gevuld.
Het is al een keer gezegd , maar het deed mij ook wel een beetje op een schoolklasje denken.

Succes met het glas werk. Dat ziet er niet niet echt makkelijk uit om dat goed te krijgen.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Oei, maar goed dat er twee exemplaren bij de kit zaten.

JohnH schreef:
Ik zou op alle randen van de romp heel dunne strookjes als een opstaand randje, lijmen, anders blijft alles heen en weer zwabberen en je hebt gelijk een betere lijm (velpon of houtlijm) oppervlak.

Goede tip...die onthou ik (hoop ik).

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jun, 2021 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Die tip had je wellicht al eens gezien, maar wellicht nog niks mee gedaan....

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=288&t=53749&start=20

photo 535284

photo 535283

photo 535280

photo 535285

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2021 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een dikke zes weken weer verder met de S.13, want eerst moest het prototype van de Q.E.D. afgemaakt worden. Ik heb de stripjes suggestie van René opgevolgd. Dus voor de cockpit:

photo 542046

Het glaswerk eerst ruim uitgeknipt en beetje bij beetje op maat gemaakt.

photo 542047

En stripjes in de neus:

photo 542045

Ook de glazen neus ruim uitgeknipt.

photo 542043

En op de romp gepast.

photo 542044

Ziet er beter uit, maar van de romp onderkant moest ik toch nog een kleine millimeter wegschuren om een aanvaardbare passing te krijgen. We zullen zien hoe dit uitpakt, want het extra randje van het glas is niet mooi strak. Toch zonde voor zo'n (niet goedkope) kit; voor 2 tot 3 euro meer had er prachtig glaswerk van Rob Taurus in kunnen zitten (dit weet ik sinds de bouw van de QED).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2021 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Volgend stapje is de vleugels aan de romp te bevestigen. Pennetjes en gaten waren al gebroord, maar bij het drogpassen bleek dat de pasvlakken van de vleugels niet precies vertikaal waren, terwijl de middenvleugel wel horizontaal moet staan. De afstand tussen vleugelwortel en motorgondel was wel aan beide kanten gelijk, dus afschuren was geen optie. Het leek me het makkelijkste om maar een malletje te maken avn karton om de vleugels goed te richten.
Ik had een vooraanzicht in een Fokker tekening, dus dat ingeladen in CorelDraw en goed uitgelijnd t.o.v de horizontaal en vertikaal. en toen kwam de verrrassing, want bij het passen van de mal bleken de motorgondels in het model veel lager te zitten dan op tekening stond. Ook was de diameter groter. Na een aantal iteraties kreeg ik dit.

photo 542087

De onderste helft uitgeknipt langs de rode lijn is de mal. De afwijkending tussen rompvorm en de ellips is niet zo interessant; alleen het onderste stukje is relevant. Dus nu is het tijd om de vleugels te lijmen. Maar eerst nog even de spleten tussen horizontale staartvlakken en romp opvullen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2021 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed gedaan met die stripjes, werk (in mijn geval) veel beter en je hebt flink meer lijmoppervlak.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel zit op zijn plaats, netjes uitgelijnd.

photo 542264

photo 542262

Er moest toch nog best veel geplamuurd worden, ook omdat het profiel aan de vleugelwortel dunner is dan dat van het pasvlak op de romp.

photo 542261

photo 542263

Ik heb zo veel mogelijk de bovenkant gelijk gehoueden, zodat het schuurwerk voornamelijk aan de onderkant moest gebeuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 17:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Weer een mooie bouw, mijn aandacht heb je!

Succes,


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog eens naar de foto's van de S.13 gekeken, en dan vallen je toch altijd weer dingetjes op. In de glazen neus bijvoorbeeld zit nog een console, te zien op een foto van de S.13 in de hangaar.

photo 542354

Uit styreen plaat en staf heb ik iets gefabriekt dat er op lijkt.

photo 542359

De motoren inmiddels zwart geschilderd en met gun metal gedrybrusht.

photo 542357

Het volgende wat me opviel waren de schroeven. Zo staan ze op de foto's:

photo 542353

En zo zitten ze in de doos:

photo 542360

Zowel het blad als de naaf zijn echt heel anders. Ik ben begonnen de maten maar eens te bepalen, ook met behulp van de Fokker tekening. Dat leidt tot het volgende: diameter prop 42 mm (model M = 40 mm), bladlengte 19 mm, stukje naaf dus 4 mm (M = 4,5 mm), blad breedte 3,9 mm (M = 3,4 mm), lengte parallelle deel van het blad 10,6 mm. En er zitten geen ronde schijfjes op de naaf. De bladdikte van de schroef in de doos is 0,8 mm.
Er wordt nog gezocht naar passende schroeven, maar voor het geval dat ben ik toch maar begonnen de schroeven in de doos aan te passen. Eerst een strip plaat van 4 mm breed en 1 mm dik dunner geschuurd tot 0,8 mm (duurt even), daarna van profiel voorzien (duurt iets korter). Vervolgens 11 mm van de punten van schroef afgezaagd, zoafdat nog 18 mm schoef over is. Dan twee stukjes "profiel" van 13 mm lang aan het centrale deel vastgelijmd met dikke secondelijm.

photo 542358

Op de juiste diameter inkorten en dan hebben we dit:

photo 542356

De schijfjes verwijderd van de naaf en de voorkant van de naaf rondgemaakt. Na een tijdje schuren een redelijk resultaat.

photo 542355

Ook meteen van 0,25 mm metaaldraad (wikkelen om een stukje staf en daarna de wikkelingen doorknippen) de ronde leiding (?) om de naaf heen gelegd. Nu de andere shroef nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement