Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 0:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de mooie commentaren. De cockpit verdwijnt nu een tijdje achter een beschermend masker van gele tape. Dit wordt gesneden met een swivel knife omdat er veel afgeronde vormen in zitten.

photo 536270

photo 536272

photo 536271

photo 536273

photo 536274

Schilderen kan nog niet, er moeten nog wat details bijkomen zoals PE antennes en ik moet ook zorgen dat het toestel straks opgesteld kan worden zonder landingsgestel.

edit: ik zie dat de voorruit nog niet correct afgeplakt is. Het reliëf daarop is wat misleidend.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wauw Steven, wat een mooie bouwresultaten laat je ons zien. Daar hebben heel wat uren in gezeten.

StevenVD schreef:
Dit wordt gesneden met een swivel knife omdat er veel afgeronde vormen in zitten.

Is dat zoe mesje met een roteerbaar mesje. Volgt het de vormen goed?
Ik heb ook zo een mesje, maar ben wat huiverig om het te gebruiken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 16:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Wolf. Het mesje is altijd handiger dan een mes met vaste steel omdat je dezelfde kracht kunt blijven zetten als je van richting verandert. Daardoor kan je het stuk tape in een beweging uitsnijden waar je anders het mes een paar keer moet optillen om je hand te verplaatsen. Dit mes gebruik ik ook alleen om tape mee te snijden, dus blijft het heel scherp.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Hoi Steven, volgens mij zijn de 2 kleine zijruitjes naast het windscherm net iets te klein afgeplakt... vergelijk het met eerdere fotos in je verslag van gebouwde modellen/foto's.

Mvg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr, 2021 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Verrekkes handig zo'n swivel knife. Toch ook maar eens naar op zoek. Top werk Steven. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 apr, 2021 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Een swivel knife, weer wat geleerd.
Sheperd Paine heeft hier ooit een mooie dio mee gemaakt, back in the days..

Heb zelf dit ding ook nog ergens op de stapel liggen, naast een exemplaar in de vitrine.
Deze bouw biedt zeker nieuwe perspectieven :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 0:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de interesse, ik heb dit mes ooit eens cadeau gekregen en heb het sindsdien steeds op canopies gebruikt. Niet iedereen gebruikt het graag omdat je ook wel krassen in de naden van je raam maakt, en als je niet oplet ook op het glaswerk.

photo 537254

Hier zie je dat ik de raampjes nog voor het spuiten beter afgeplakt heb.

photo 537255

Dan is de Interior Color over de raamstijlen gespoten. Ik moet hier wel nog P+ over doen voor ik het zwart ga spuiten, want dat gaat met Tamiya verf gebeuren en dan gaat de hechting verloren op die verf van Vallejo en chipt alles er terug vanaf. Dat had ik ook met de piloten toen ik die de eerste keer schilderde.

photo 537256

Ik wil de luchtremmen van Eduard gebruiken zodat tijdens het strafen de P-61 zijn doel niet te snel voorbijschiet. Hier zijn de actuators van die remmen al geplaatst, maar je moet er wel op letten dat die achteraan uitgelijnd zijn. Ik moest er een aantal opnieuw zetten.

photo 537257

De platen van de remmen moet je zelf rollen, maar ze hebben er relief op gezet en daardoor krijg je dit niet mooi glad gerold. Dit gaan de PE-makers nooit leren.

photo 537258

De andere rij PE-stukjes. Ze hebben allemaal een verschillende grootte.

photo 537259

photo 537260

De platen geplaatst op de actuators. Het is in de handleiding niet te zien hoe je ze moet plaatsen, het is wat gezond verstand want ze zijn niet exact rechthoekig en volgen zo het vleugelprofiel.

De laatste foto's vandaag tonen hoe ik het diorama ga bouwen. Ik moest het vliegtuig ophangen boven de half-tracks op een evenwichtige, stevige manier. Ik wilde geen paal die midden in mijn dio neergepoot werd, want daar zou heel wat actie te zien zijn. De bevestiging moest dus aan de buitenkant gebeuren. Ik had deze week een afgeschreven grasmaaizak uiteengehaald en hier zit een lange dikke stalen spiraal in. Hier wilde ik twee identieke stukjes uit halen.

photo 537261

Die werden in twee schuin uitgevoerde perforaties in een dik stuk multiplex gestoken.

photo 537262

Dit zou misschien een realistische hoogte voor een strafe geweest zijn, maar het was te hoog om veilig te vervoeren. Hoe hoger het model staat, hoe meer krachten er ook uitgeoefend worden op de lijmnaad van de staartdelen. Bij de volgende foto's zijn de staven korter afgezaagd en is er in beide staartbomen een passende opening gemaakt voor de spiralen. Nu moeten die alleen nog zijdelings vastgezet worden. Dit doe ik waarschijnlijk door er schroeven tegenaan te draaien. Het is ook de bedoeling om zoveel mogelijk van het metaal te bedekken door begroeiing langs de weg waar de half-tracks over gaan rijden. Er zal dus een zekere mate van illusie met een vliegend model gerealiseerd worden, terwijl het toch stevig vast zal zitten.

photo 537263

photo 537264

photo 537265

photo 537266

photo 537267

photo 537268


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 0:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De P-61 was bijna klaar voor de spuitbeurt, eerst moesten de zones wit gespoten worden die invasiestrepen moesten krijgen. De kleine antennes mochten er nu dus ook op, dat betekende wel dat het model niet meer op zijn buik mocht liggen. Er ontbrak wel een stukje antenne dat er in het begin van het bouwverslag nog was en dat net nogal lastig na te bouwen was. Gelukkig was het geen groot stukje en kon het met twee stukken Evergreen nagemaakt worden. Die moesten dan wel in een aerodynamische vorm geschuurd worden. Het andere stuk van de antenne kreeg vervangstukken in staaldraad, waarvoor kleine gaatjes in het plastic geboord werden.

photo 537553

Deze antennes konden dan naast de cockpit gekleefd worden.

photo 537552

photo 537554

Dan moesten de cowlings en de vleugelopeningen nog dichtgemaakt worden.

photo 537555

Daarna is het Tamiya wit gespoten en ook de cabine van de half-tracks heb ik wit gemaakt, waarbij ik ook wat bruin bij het wit gevoegd heb.

photo 537556

Nu werden de strepen afgeplakt. In de Revell handleiding zijn hiervoor geen aanwijzingen en zelfs in de instructies voor de decals van Jukin' Judy vind je alleen een zijaanzicht. Voor de strepen op de vleugels was ik dus aangewezen op foto's in het handboek.

photo 537558

Toen ik dit na een paar uur had afgeplakt, wist ik al dat het ging mislopen bij het weghalen van de tape. De verf hechtte hier en daar zo zwak, dat de Tamiya tape zich er in aftekende, hoewel er een dag zat tussen het spuiten en het afplakken. Ik liet de tape er toch maar op en heb dan het zwart gespoten. Daarvoor heb ik Tamiya zwart gebruikt en dan is er met NATO zwart opgelicht.

photo 537560

photo 537559

photo 537561

photo 537562

photo 537563

photo 537564

Ik ga dit nu een dag laten drogen en dan meteen in de glanzende vernis zetten, voor de tape er af gaat. Zo kan ik vermijden dat de verf opnieuw beschadigd wordt. Ze zal zeker afgeplakt moeten worden om delen van het wit opnieuw te doen.

photo 537565

De props hebben gele waarschuwingsstrepen gekregen, dit wordt ook morgen afgeplakt. Voor de half-tracks komt er later een update in het dioramatopic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wat je op de foto's goed kunt zien is hoe andere camera hoek en lichtinval een totaal andere tint "zwart" lijken te laten zien.

Leuk idee met dat diorama. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op de volgende foto's zal dit effect niet meer aanwezig zijn, want daar is een reflecterende laag Vallejo vernis op gespoten. Mijn schrik voor een slechte aanhechting van de witte verf is maar gedeeltelijk uitgekomen, er zijn maar drie plekken waar er echt witte verf loskwam, vooral aan de rechterkant van de staart. Dit zal vrij makkelijk te repareren zijn.

photo 537615

photo 537616

Er zijn verschillende lagen glossy vernis over gegaan om het volgende resultaat te verkrijgen:

photo 537617

photo 537618

photo 537619

photo 537620

photo 537621

photo 537622

photo 537623

Nu is het al tijd voor de decals.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement