Bouwverslag Nr.2
Beste bouwers,
Ik ben inmiddels begonnen met de bouw, zoals ik al vermeldde in mijn laatste berichtje.
Het model heeft nogal wat gebreken, op z'n zachts gezegd. Not for the fainthearted, indeed.....
Enfin, ik kan gelukkig putten uit de nodige ervaringen met vacuform modellen. Ik probeer dan ook van deze topic, een soort van tutorial te maken, met veel kleine stapjes, zodat het goed te volgen is.
Het begin:
Zoals ik al vermeld had, is de tekening gelukkig goed te gebruiken, de maten kloppen, ook de spanwijdte op de tekening klopt. Overal wordt de spanwijdte van de Mk.1 vermeld, wat niet klopt voor
deze versie. Maar de tekening klopt wel met de werkelijkheid, daar gaat ik dan ook van uit.
Eerst heb ik uitgezocht, waar de problemen met de romp precies zaten, de romprug is dus te hoog. Gelukkig is de doorsnede bij het vertikale richtingsroer wel correct. Ik kon dus volstaan met de
romp gedeeltelijk in te zagen, een soort van wig te vijlen en alles weer aan elkaar te lijmen. Zie de foto's:
Hier heb ik de afwijkingen met een rode stift gemarkeerd:
Bij het uitzagen van de rompdelen, had ik alvast de cockpit opening vergroot :
Na wat denkwerk, leek het me toch wel makkelijker het rompgedeelte voor het windscherm, in zijn geheel nieuw te maken. Dit met het oog op de aansluiting van de motor.
Na het inzagen is nu de romprug verlaagd en passend op de tekening.
Ik heb gelijk de motorkap in elkaar gezet en ruwweg op maat gevijld, zodoende kon ik gelijk passen of alles goed aansloot op de romp. Als het nieuwe vulstuk tussen romp en motorkap plaats, kom ik
inderdaad aardig uit met de afstanden , dit omdat er nog een ring van koel flaps tussen moeten komen.
Doordat ik stukken heb weggezaagd, was het verband van de romphelften wel erg gammel geworden, dus heb ik eerst maar een vlakke plaat tussen de rompdelen gelijmd voor de stevigheid en dat
vormt dan tevens een basis om het nieuwe scratchgedeelte op te lijmen.
Dus nu reeds aardig wat werk verzet, maar ik denk, dat ik nu wel de grootste fouten hersteld heb. Het begin is er. De volgende stappen worden de binnenkanten en de bulkheads van de cockpit maken.
Tot zover,
Met vr.gr.
JohnH