Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 26 okt, 2020 17:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1015
Beste bouwers,

Na wat uitrusten van de uitgebreide bouwklus van de Faun truck :) , ben ik in mijn voorraad modellen gedoken, voor een nieuw project.
Ik wilde nu even een wat eenvoudiger model bouwen.( althans, dat was de bedoeling). Nu had ik een tijdje geleden een vacuform model van Sanger gekocht, dat was een Miles Master Mk.III in schaal
1/48.
Ik was nog niet vergeten, dat ik dit toestel, in lang vervlogen tijden, gebouwd had van een Frog, 1/72 bouwdoos.
Het sprak me wel aan, die dikke w-vleugels, die vreemde onderstel pootjes en ook dat opklapbare windscherm voor de instructeur-vlieger.

Eerst maar het begin, om te laten zien, wat het moet worden, vond ik een mooie foto op Wikipedia Commons :

photo 520745

Dit is het onderdelen pakketje, ik heb de onderdelen al ruw uitgezaagd. Na wat meetwerk, blijkt de maatschets best goed te zijn. Ik moet nog wat research werk doen ivm de spanwijdte, de Kestrel
uitvoering lijkt een wat grote spanwijdte te hebben, meer puntige tips.
Helaas ontdekte ik al wat onnauwkeurigheden, de romp rug iets te hoog, de romp voor het windscherm en achter de motor is ook te hoog. Cockpit opening moet groter, dat heb ik al uitgezaagd en
tenslotte moet ik eens goed kijken naar de motor zelf. Detailering, panel lines...niet aanwezig.... :roll:

photo 520747

De maatschets:
photo 520746


De white- metal deeltjes zijn een beetje twijfelachtig in hun bruikbaarheid, de prop zal wel uit de spare- box moeten komen. De motor is ook niet geweldig gedetailleerd, dat zal ook wel een stukje
huisvlijt worden.
Maar als de grote delen passend zijn te maken, kan het wel wat worden. Eerst maar mijn huiswerk maken en dan met de bouw beginnen. Jullie gaan het zien, bij het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 681
Ik kijk er naar uit!

Dit is er eentje die je zelden tot nooit ziet verschijnen op fora op het net! Fijn dat je'm onder handen neemt. Ik ben zeer nieuwsgierig naar je technieken en wil er graag van leren!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 1848
Wow, dit is echt super basic maar in jouw handen wordt het vast weer een juweeltje. We gaan weer volgen :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 1215
Woonplaats: Dordrecht
Ik had nog nooit van dit toestelletje gehoord!
Maar ik begrijp je helemaal, er zitten echt een hoop interessante elementen aan!

Deze volg ik!

_________________
On the bench: PBY-5A Catalina "Sank Sub, Open Club!" [1:72]
Almost ready: Nakajima E8N2 “Dave” [1:72] (BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945")
Last finished: MiG-3 "Red 02" [1:72]

Modelbouwend op Instagram!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2664
Woonplaats: nieuw vennep
Interessant kitje weer. Als ik lees war er nog allemaal aan mankeert dan zou het mij niet verbazen als dit ook weer een 100% scratchbouw wordt :D

Veel plezier in ieder geval, ik ga in de volgmodus.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1015
Beste brouwers,

Bedankt voor de reactie en de aanmoedigingen. :D

Tja, het eenvoudige bouwen kan ik wel vergeten. Er waren bij de aanvang al wat stevige chirurgische ingrepen nodig. De voorkant van de romp wordt hierdoor wat scratchwerk.
Ik probeer het allemaal met wat foto's vast te leggen.
Inderdaad het is vacuform..... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1015
Bouwverslag Nr.2

Beste bouwers,

Ik ben inmiddels begonnen met de bouw, zoals ik al vermeldde in mijn laatste berichtje.
Het model heeft nogal wat gebreken, op z'n zachts gezegd. Not for the fainthearted, indeed..... :lol:

Enfin, ik kan gelukkig putten uit de nodige ervaringen met vacuform modellen. Ik probeer dan ook van deze topic, een soort van tutorial te maken, met veel kleine stapjes, zodat het goed te volgen is.
Het begin:

Zoals ik al vermeld had, is de tekening gelukkig goed te gebruiken, de maten kloppen, ook de spanwijdte op de tekening klopt. Overal wordt de spanwijdte van de Mk.1 vermeld, wat niet klopt voor
deze versie. Maar de tekening klopt wel met de werkelijkheid, daar gaat ik dan ook van uit.
Eerst heb ik uitgezocht, waar de problemen met de romp precies zaten, de romprug is dus te hoog. Gelukkig is de doorsnede bij het vertikale richtingsroer wel correct. Ik kon dus volstaan met de
romp gedeeltelijk in te zagen, een soort van wig te vijlen en alles weer aan elkaar te lijmen. Zie de foto's:

photo 520893

Hier heb ik de afwijkingen met een rode stift gemarkeerd:

photo 520894

Bij het uitzagen van de rompdelen, had ik alvast de cockpit opening vergroot :

photo 520895

Na wat denkwerk, leek het me toch wel makkelijker het rompgedeelte voor het windscherm, in zijn geheel nieuw te maken. Dit met het oog op de aansluiting van de motor.

Na het inzagen is nu de romprug verlaagd en passend op de tekening.

photo 520896

Ik heb gelijk de motorkap in elkaar gezet en ruwweg op maat gevijld, zodoende kon ik gelijk passen of alles goed aansloot op de romp. Als het nieuwe vulstuk tussen romp en motorkap plaats, kom ik
inderdaad aardig uit met de afstanden , dit omdat er nog een ring van koel flaps tussen moeten komen.
Doordat ik stukken heb weggezaagd, was het verband van de romphelften wel erg gammel geworden, dus heb ik eerst maar een vlakke plaat tussen de rompdelen gelijmd voor de stevigheid en dat
vormt dan tevens een basis om het nieuwe scratchgedeelte op te lijmen.

photo 520897

Dus nu reeds aardig wat werk verzet, maar ik denk, dat ik nu wel de grootste fouten hersteld heb. Het begin is er. De volgende stappen worden de binnenkanten en de bulkheads van de cockpit maken.

Tot zover,
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2664
Woonplaats: nieuw vennep
Het plastic van deze kit lijkt nog best wel dik te zijn. Ik heb in gedachte dat een vac form kitje altijd maar zo slabberdewaskie is.

Mooie correcties heb je trouwens gedaan.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1015
Ferry, bedankt voor je reactie,

Ik ben het met je eens, de meeste vacuform modellen zijn vaak uit dun materiaal vervaardigd. Dit Sanger model is gelukkig een prettige uitzondering. Maar ik heb in het verleden ook wel goede
ervaringen gehad met MPM modellen, uit hun begin periode. Dat waren mijn eerste vacuform modellen. En ik heb er veel van geleerd.
Ook dit model is weer veel werk, maar dat geeft niet, als het resultaat maar goed wordt.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 681
Mooie start! Vacforms zijn niet de meest evidente kits om aan te beginnen. Je moet ze bijna helemaal opmaken.
Ik heb er zelf wel al een paar gemaakt en binnenkort begin ik er nog eentje.

Maar ondertussen kijk ik mooi mee bij jou, kan ik nog wat leren. Goed iedee van de neus te herbouwen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement