Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1177 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 118  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
En zo kom ik dan met mijn nieuw project; de KURSK".

Ik vermoed dat er veel mensen/lezers/leden zijn die deze Russische onderzeeboot van de "OSCAR II" klasse wel kennen.
Ze is eigenlijk wereld beroemd geworden door haar ondergang.Daarna tenminste is ze geregeld in het nieuws geweest.

Afbeelding

Ik ga deze KURSk bouwen in opdracht voor een liefhebber/verzamelaar van onderzee boten.Zijn voornaam is Bart.
De U82(welke ik enige tijd geleden ook al als scratchbouw heb gemaakt) is ook inmiddels in het bezit van Bart.
Bart is een enorm enthousiaste liefhebber van onderzee boten,en heeft mij daarom gevraagd of ik de KURSK voor hem wilde bouwen.
Omdat ik al enige ervaring heb met het scratchen van een onderzeeboot,leek mij dit wel een grote uitdaging.Dat omdat ze heel bekend is,maar ook omdat er veel geheimzinnigheid is om haar heen.

Doch je komt best wel veel tegen op internet,als je de juiste zoek termen ingeeft,en dan blijkt dat er toch wel wat te vinden is,wat betreft technieken dan.
Foto`s van haar zijn helaas erg spaarzaam,tenminste plaatjes waar je veel in kunt zien van details.
Maar uiteindelijk,met wat doorzetten,kom je toch wel een heel eind daarin.

Bart zelf,heeft mij ook van goede plaatjes kunnen voorzien,dus het gaat wel prima lukken.

Afbeelding

In dit topic ga ik verder niet al tediep in op de ramp welke haar is overkomen.Enige punten daargelaten.
Zoals de meeste wel weten,is ze op 12 Augustus in het jaar 2000 gezonken in de Barents Zee.
Voor de kust van Kola Peninsula,waarbij uiteindelijk alle bemanningsleden een zeer tragische en verschrikkelijke dood vonden.
Dan spreken we over 44 officieren en 68 bemanningsleden.

Een standpunt is,dat ze is gezonken door een ketting reactie van torpedo`s,waarvan de eerste zou zijn ontploft aan boord en onder water.
Een ander standpunt zou zijn,dat ze door haar eigen vloot per ongeluk zou zijn getorpedeerd.
Weer een ander standpunt is,dat Amerikaanse duikboten haar zouden hebben getorpedeerd.

Kortom de echte oorzaak zullen wij wel nooit te weten komen.Daarom ook,dat ik in dit topic daar niet op inga.Het gaat zich in dit topic zuiver om de ontwikkeling en constructie van haar.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga haar bouwen in de schaal van 1:72,waardoor ze een lekkere lengte gaat krijgen(het model) van ca.2 meter en 14 centimeter.De diameter van het model wordt midscheeps ca.30 centimeter.
Zonder de Conning Tower mee te rekenen.Kortom een flinke dame wordt ze.Wat in het oog zal springen is de rompvorm.
Deze is niet rond,maar heeft de vorm van een ketel(Bovenop afgeplat).

Het origineel heeft twee nucleaire reactors aan boord(iedere OSCAR II klasse overigens)die twee stoomturbines aandrijven,die dan weer ieder afzonderlijk een 7-blads geskewde schroef aandraaien.

De bouw van de Koersk begon in Severodvinsk, vlakbij Archangelsk, in 1992. De tewaterlating was in 1994 en in december van dat jaar werd het in dienst genomen. Het schip werd gedoopt door een orthodoxe priester in 1995. De Koersk was de laatste van de grote Oscar-II klasse onderzeeërs die ontworpen werden in het Sovjet-tijdperk. Met een lengte van 154meter en een hoogte van vier verdiepingen was het een van de grootste aanvals onderzeeërs ooit gebouwd. (De Russische Typhoon-klasse is nog groter.) De klasse werd als onzinkbaar beschouwd omdat hij dubbelwandig was.


Afbeelding

De buiten romp die gemaakt was van hoog gelegeerd staal van slechts 8,5 mm dikte. Dit is goed bestand tegen oxidatie en corrosie en een zwak magnetisch veld wat helpt bij het voorkomen van opsporing door Magnetische Anomalie Detectie (MAD) systemen. Tussen de buiten romp en de 50 mm dikke binnen romp zat een ruimte van 2 meter.

Haar snelheid bedroeg 32 knopen onder water(een knoop is ca.1.85 km/u).En boven water 16 knopen.

Officiële berichtgevingen van Russische kant zijn dat de OSCAR II klasse een max.crush diepte kan bereiken van ca.600 meter.Doch daar wordt sterk aan getwijfeld gezien de wand diktes en tonnage van can.13.400 ton.Waarschijnlijk kon ze vele malen dieper duiken.

Bewapening: 24 x SS-N-19/P-700 Granit, 4 x 533 mm en 2 x 650 mm boegtorpedobuizen.
En waarschijnlijk hebben de OSCAR II subs 6 sonars aan boord.Reken maar uit...alle zijden dus.

Een pikant detail is verder,dat de twee meter ruimte tussen druk lichaam en buitenwand volledig is opgevuld met een rubber massa.Waarschijnlijk om intern geluid volledig te isoleren.

Ik hoop dat jullie het ook een spannend project gaan vinden,ikzelf inmiddels wel,omdat er zoveel geheimzinnigheid omheen is.En natuurlijk veel input is nooit weg :wink: .

Zover dan mijn intro over dit nieuwe en spannende en ook high tech project....de KURSK.

Binnenkort start de bouw en constructie.

Ron.


bron foto`s;

http://whatreallyhappened.com/WRHARTICL ... kursk.html
http://kursk.strana.ru/english/
http://www.aeronautics.ru/nws002/kursk001.htm
http://www.englishrussia.com/?p=845
http://www.time.com/time/daily/special/photo/sub/
http://www.globalsecurity.org/military/ ... -kursk.htm
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... p?t=111350
http://diodon349.com/Kursk-Memorial/rus ... _kursk.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_su ... -141_Kursk


Laatst bijgewerkt door homeghost op ma 03 aug, 2009 19:41 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 jul, 2008 21:24 pm
Berichten: 440
Woonplaats: Egmond
Jaah! Hij gaat echt beginnen... Succes met dit enorme project!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Een prachtig project Ron, heel veel succes gewenst alvast! :wink:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 13:52 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Succes Ron met dit "projekt der projekten"

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 14:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Nogmaals heel veel plezier bij het bouwen van dit megaproject Ron.
En het mooie is dat de toekomstige eigenaar de bouw hier exact kan volgen, lijkt me heel speciaal 8)

@Ron, hier boven gaf de je de onderstaande info:
"Haar snelheid bedroeg 32 knopen onder water(een knoop is ca.1.85 km/u).En boven water 16 knopen".

Ik dacht dat de bovenwatersnelheid hoger zou zijn dan onderwater,
dit ivm de hogere weerstand van de hele romp en opbouw onderwater?

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Kees,

Bij duikboten uit de 2de Wereldoorlog was inderdaad de bovenwatersnelheid hoger dan de snelheid onderwater.
Dat kwam omdat de electromotoren in die tijd nog erg onzuinig en zwak waren, en doordat de diesels ook de schroefassen aan konden drijven.
Ook waren de duikboten (boten die alleen in geval van nood onder water gaan varen) vooral gebouwd op varen aan de oppervlakte, waardoor de weerstand daar het laagst was.
Bij onderzeeërs (schepen die altijd onderwater varen, en slechts boven komen om accu's op te laden (dat wordt tegenwoordig steeds meer met de snorkel gedaan, waarbij de boot zelf nog steeds onder water is), voor het laden van goederen, of bij het binnenlopen in de haven) is de romp volledig ontworpen op de vaart onderwater, waardoor de weerstand bij het varen onderwater lager is.
Ook zijn de moderne motoren veel sterker en efficienter, waardoor het mogelijk is om de boten ook op de electromotoren al een flinke snelheid te geven, en zijn alleen nog maar de electromotoren op de schroefas gezet.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Dank jullie wel voor de leuke reacties op dit project.

Inderdaad gaat Bart de constructie ook hier lekker volgen,ik heb hem de link gestuurd ervan.Lijkt mij ook erg leuk om zoiets te kunnen volgen wanneer het je het beste uitkomt.

Shipbuilder schreef:

@Ron, hier boven gaf de je de onderstaande info:
"Haar snelheid bedroeg 32 knopen onder water(een knoop is ca.1.85 km/u).En boven water 16 knopen".

Ik dacht dat de bovenwater snelheid hoger zou zijn dan onderwater,
dit ivm de hogere weerstand van de hele romp en opbouw onderwater?


Tweety heeft hierop uitstekend geantwoord.De rompvorm is zo gebouwd dat de weerstand onder water geringer is,als boven water.Daardoor is haar snelheid onderwater vele malen sneller.En er zitten ook alleen nog maar electro motoren op de beide assen(per as een stuk),dat in tegenstelling tot vroeger waar er ook nog eens koppelingen tussen zaten ivm de aanwezige dieselmotoren welke ook met de as waren verbonden.

Ook dat geeft minder weerstand.

En zeker spelen ook de twee 7 bladige geskewde schroeven hier een hartig woordje in mee.Best wel snel voor een onderzee boot van dit kaliber om onder water een dikke 50 km per uur te varen.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
Volgens mij al blz2 :D
Wow dit word een gafe bouw!
Ik kijk erop uit!
Mitch ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 apr, 2008 9:55 am
Berichten: 2261
Woonplaats: Biddinghuizen
Ron, dit beloofd weer een prachtig project te worden.
Ik wens je veel plezier en succes met dit prachtige project!

Groeten Idaniël :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 apr, 2007 18:17 pm
Berichten: 720
heerlijk!

_________________
appelsap.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1177 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 118  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement