Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Boeing 737-800 -
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 mei, 2011 22:41 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Leiden
Hoi,
Zoals ik aan het einde van het bouwverslag van mijn A319 liet weten, ben ik nu bezig (ongeveer) aan de meest standaard kit van het meest standaard passagiersvliegtuig; de Boeing 737-800NG, van Revell, voor het geval je de titel gemist had. Zet er 144 achter elkaar en je hebt de lengte van de echte.
Waarschijnlijk kies ik voor het "Flying 101"-schema van Kulula Airlines, geprint door Draw. Dit is trouwens maar 1 van de 8 interessante liveries van Kulula, maar naar mijn mening wel de leukste.

Afbeelding
Foto geleend van Kulula.com

De romphelften zitten al tegen elkaar geplakt, maar onderin is er toch weer een scheurtje in gekomen. Ik wacht nog op de moed om dat weer te gaan plamuren, schuren en van binnen verstevigen (iemand een idee hoe dat het beste kan? Secondelijm? Epoxy? Cement?).
Deze keer haal ik in ieder geval van de romp alle panel lines weg om te kijken hoe dat er uit komt te zien en of ik dat mooi vind. Eventueel zet ik er als laatste nog lijntjes op met een dun potlood. Ze zijn allemaal al opgevuld en vlak geschuurd, primer eroverheen, nog wat bijwerken. Binnenkort komt er een tweede laag primer op.
Zo staat hij er nu voor:

Afbeelding
Afbeelding

Wat de vleugels betreft, ik weet niet of het mooi is om de lijntjes van de spoilers e.d. aan de bovenkant en flaps en fuel lock sticks (cirkeltjes aan de onderkant) weg te halen of dat dat het hele ding zou ruïneren. Hetzelfde geldt voor de paar lijntjes op de hor. stabilizers en motoren. Ik dacht er zelf aan om de diepe lijnen voor flaps/ailerons te laten zitten, en de rest op te vullen en later er weer op te tekenen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bestaat er een naam voor dat je elke dag naar de lucht kijkt, vooral als je een vliegtuig hoort, en dan probeert te zien welk type het is?
Tot de volgende update!

_________________
- ACTIEF: Boeing 737-800, Kawasaki C-1, NAMC YS-11
- ON HOLD: Avro RJ 85, Embraer 170, Mercedes SLR McLaren 722 Edition, Space Shuttle 1/72
- KLAAR: Airbus A319, Airbus A320, Bombardier Challenger CL601, Boeing 747-200, McDonnell-Douglas DC10


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
daaf97 schreef:
De romphelften zitten al tegen elkaar geplakt, maar onderin is er toch weer een scheurtje in gekomen. Ik wacht nog op de moed om dat weer te gaan plamuren, schuren en van binnen verstevigen (iemand een idee hoe dat het beste kan? Secondelijm? Epoxy? Cement?).


Kun je niet flink wat modelbouwlijm - eventueel wat dunne stukjes styreen - in de scheur smeren/duwen. Door de lijm wordt het plastic zacht en versmelt het met het styreen. Goed uit laten harden, 1 á 2 dagen en dan bijschuren/plamuren totdat je tevreden bent.

daaf97 schreef:
Bestaat er een naam voor dat je elke dag naar de lucht kijkt, vooral als je een vliegtuig hoort, en dan probeert te zien welk type het is?


Ja, dat heet een tic. Ik heb het ook als ik een heli hoor. Omdat ik vlak bij Leeuwarden woon/werk, vliegt er regelmatig een AB 412SP 'Tweety' van de SAR over. Ik hoor dan vaak wel aan het geluid of het om de Tweety gaat, of een heli uit Groningen (traumaheli). Ook een Huey of een Chinook zijn eenvoudig te onderscheiden, net als een good old Alouette III, maar die vliegt hier nooit over.

Moest even googelen, maar inderdaad, wat een leuke schema's. Zit genoeg uitdaging in. http://www.airplane-pictures.net/search.php?p=kulula

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2013 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik heb hier een safetycard van kulula, ff kijken of dat mooi wordt als ik m scan. Ik wil m je niet onthouden dat ding is hilarisch!

Persoonlijk vind ik alle lijntjes mooi, dus ik zou ze zeker laten zitten.

:brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2013 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Hier de safetycard van Kulula, let ook vooral op de teksten bij de plaatjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:lol:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 feb, 2012 13:29 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Haarlem
Een leuk onderwerp heb je hier!
Wat betreft de belijning op de vleugels en stabilizers denk ik dat je die het beste kunt laten zitten. Want die lijnen zijn op het echte vliegtuig ook zeer goed te zien, veel beter dan de paneel lijnen op de romp. Dit omdat de lijnen op de vleugel meestal toegangs luiken zijn. Ook op de stabilizers is dat het geval. De spoilers zijn ook erg duidelijk zichtbaar om nog maar niet over de flaps te beginnen. Ik denk dat de vleugel 'saai' zou worden als je alle lijnen daar weg zou halen. Op de romp is dat wel te doen, omdat daar in het echt de panelen meestal op elkaar liggen en niet tegen elkaar aan, waardoor ze minder zichtbaar zijn.
Als je naar de schaal gaat kijken zijn de lijnen natuurlijk wel wat te dik, maar dat vind ik geen nadeel. Mits natuurlijk een beetje binnen de huidige normen gegoten. :D
Rest mij niets anders te zeggen dan veel plezier en succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg leuk onderwerp heb je uitgekozen. Zekere één van de beste die er mijnsinziens momenteel rondvliegen.

Zoals anderen al voor mij hebbe geroepen zou ik zeker de groeven van flaps en andere bewegende delen niet dichtplamuren. Over de paneellijnen kan je nog discussiëren, dat is wellicht een kwestie van smaak, maar zonder flaps wordt het net zo'n goedkoop plastic bureaumodel. En zelfs die hebben vaak nog flaps etc. gegraveerd. Anders kan je net zo goed zo bureaumodel gaan bestickeren zou ik zeggen. Dat is vasst goedkoper en zeker makkelijker.

Overigens kijk ik ook altijd de lucht in als ik iets over hoor komen. Waar ik woon zitten we in de aanvliegroute naar Eindhoven. Dus veel meer dan Ryanair en Transavia 737 zie ik vanuit de tuin niet. Maar gisteren was er toevallig een Hercules "stunts" aan het uithalen. Dat zal wel voor komende vrijdag en zaterdag zijn. Mijn werk is echter gelegen in het gebied waar de luchtmacht mag oefenen dus daar komen dan nog wel eens wat F-16's, Chinooks, Apaches en dat soort spul over. En erg laag dus dat is altijd erg mooi.

De onderkant zou ik dicht maken zoals "tsjopper bob" heeft aanbevolen. Laat anders even een plaatje zien, dan kunnen we beoordelen wat de beste techniek is.

Succes met dit opmerkelijke vliegtuig.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2013 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 mei, 2011 22:41 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Leiden
Na een hele vakantie, 4 vluchten verder en een schoolweek ben ik weer terug op Modelbrouwers!

Jullie hebben inderdaad gelijk over de lijntjes. Ik heb dus van de hele romp de lijnen weggehaald met plamuur, secondelijm en schuurpapier) en de vleugels laat ik hoe ze zijn. Die lijntjes die tussen de vleugels op de buik van het vliegtuig zitten, laat ik denk ik wel zitten, maar ik zal proberen om de overgang tussen wel en geen lijntjes niet te sterk te maken. Op de rest van de romp kan ik altijd nog met potlood lijntjes trekken.
De vleugels incl. winglets zitten eraan vast, de motoren zijn in elkaar gezet, de zilveren delen zijn geverfd en dus zijn deze nu klaar voor de hoofdkleur. Ik heb achterin, in de bypass stukjes, wat uitgerekte sprue gedaan. Ik heb niet naar foto's gekeken ofzo, dus ik weet niet eens of dit in het echt zo is, maar het lijkt me dat het binnenste deel met de turbines toch op de één of andere manier vast moet zitten aan de rest van de motor, en geeft wat meer diepte dan de platte schijf van Revell.

Voordat ik er verf op ga spuiten, moet ik dat cockpitraam nog wat doorzichtiger maken. Werkt dat het beste met steeds fijner schuurpapier en dan Novus #2 ofzo?

Ik ben ondertussen trouwens met 2 kleine vliegtuigen bezig, de Hasegawa YS-11 en C-1, in schaal 1:144 en 1:72. Die zaten trouwens in één doos, met het thema 'Miho airbase anniversary'. Jammer dat ze dan niet een setje van allebei in dezelfde schaal maken.
Op deze twee ga ik niet heel erg mijn best doen, die heb ik gewoon voor de lol en om even wat afwisseling te hebben van de 737.
Ik heb ze grijs gespoten met de airbrush, maar er komen spetters uit. Moet er een onderdeel vervangen? Airbrushen is al de voorbereiding en het schoonmaken zeker waard als je er een mooi resultaat uit krijgt, maar zo niet, is het alleen maar gedoe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: de foto's zijn gemaakt met een iPad, want mijn normale fototoestel is opeens stukgegaan in de vakantie. Vinden jullie deze foto's slechter?

_________________
- ACTIEF: Boeing 737-800, Kawasaki C-1, NAMC YS-11
- ON HOLD: Avro RJ 85, Embraer 170, Mercedes SLR McLaren 722 Edition, Space Shuttle 1/72
- KLAAR: Airbus A319, Airbus A320, Bombardier Challenger CL601, Boeing 747-200, McDonnell-Douglas DC10


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2013 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
de foto's zijn gemaakt met een iPad, want mijn normale fototoestel is opeens stukgegaan in de vakantie. Vinden jullie deze foto's slechter?


Foto's zijn best te doen. Redelijk scherp en niet bewogen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement