Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Modelbrouwers en de GDPR
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2018 15:08 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Beste forumleden,

Voor een aantal mensen is 'GDPR' iets waar ze onlangs in het nieuws al het één en ander over gehoord hebben, en ook de recente Facebook schandalen zijn een aantal mensen niet ontgaan.

Voor zij die geen idee hebben wat de GDPR is - dit staat voor 'General Data Protection Regulation' en is een goede zaak voor eindgebruikers die hun gegevens online invullen op platformen zoals Facebook, Google, maar in zekere zin ook op Modelbrouwers. De GDPR is een goeie zaak om je privacy te beschermen. Vanaf 25 mei moeten organisaties dit respecteren, of hoge boetes betalen indien dit niet het geval is. Je kan meer lezen op https://www.eugdpr.org/.

Hoe gaat Modelbrouwers om met jullie gegevens?
Modelbrouwers staat hier 100% achter - we hebben zelfs enkele forumregels met als enige doel je privacy beschermen (zo laten we niet toe om je 06 en/of e-mailadres in marktplaats te posten, en contacteren we mensen die hun e-mail adres op andere plaatsen openbaar hebben staan, bijvoorbeeld). Verder vind je de privacy policy van de shop op https://modelbrouwers.nl/winkel/privacy-policy en op de registratiepagina staat ook dat we niets doen met jullie (persoonlijke) gegevens. Dus nogmaals expliciet - we gebruiken jullie gegevens NIET voor reclamedoeleinden of andere privacy-gevoelige zaken. In de shop worden jullie gegevens enkel gebruikt om producten te kunnen bezorgen op het juiste adres, en op het forum gebruiken we e-mail adressen enkel voor de forumfunctionaliteit (notificatie bij PB bijvoorbeeld).

De weinige gegevens die we bewaren (e-mail adres, wachtwoord, adressen indien ingevuld op je profiel) zijn veilig in onze database opgeslagen, en de server waarop deze staat is automatisch voorzien van security updates. We zijn niet naïef - we weten dat het onmogelijk is om 100% waterdicht te zijn. In het ergste geval als de database op straat ligt, dan zijn je persoonlijke berichten leesbaar voor de hackers. Forumposts zijn al publiek. Wachtwoorden worden gehasht opgeslagen - dit is een éénrichtingsoperatie, dus het is niet mogelijk om van de hash het wachtwoord uit te lezen. Zelfs als de database dus op straagt zou komen te liggen, dan is je wachtwoord veilig.

Hoe kan ik mijn gegevens verwijderen?
Dit is in het verleden een heikel punt geweest - het gebeurt vaak dat mensen het forum verlaten, maar later terugkomen. Om dubbelaccounts te vermijden, laten we de originele account bestaan zodat je later zonder problemen de draad weer kan opnemen. Dit is ook ter ontmoediging van het drama wat typisch met zulke gebeurtenissen gepaard gaat.

Echter, we staan altijd achter het beschermen van je privacy. Dat betekent dat je e-mailadres nooit publiek gedeeld wordt, en alle posts waaruit je persoonlijke identiteit kan achterhaald worden (denk bijvoorbeeld aan een post met een foto van jezelf, een post waarin je woonplaats staat...), die kan je zelf bewerken en de gevoelige informatie verwijderen. Verder kunnen we accounts helemaal verwijderen, maar daarbij bewaren we wel de posts zelf - de hoofdreden hiervoor is dat we niet de hele context van een topic kapot willen maken. Uiteraard kan je ons contacteren als er nog persoonlijke informatie in dergelijke posts staat, en die gaan we verwijderen.

In het forum zelf kan je alle posts van jezelf terugvinden, dus je ziet welke 'data' op het systeem opgeslagen is.

In de albums-sectie kan je foto-albums aanmaken en er foto's naar uploaden. Ondanks dat je de foto's uit het overzicht kan weghalen, blijven de bestanden op onze server bewaard, dit is een bewuste keuze om boze acties tegen te gaan waarbij hele topics plots allemaal lege plaatjes hebben. Ook hier geldt weer dat als er gevoelige informatie in de betreffende foto's staat, je ons kan contacteren om dit weg te halen.

Wat gaan we bouwen
Privacy en transparantie zijn belangrijk voor ons. Er zal in je profiel een knop komen waarmee je met 1 enkele klik alle aan-jou-gerelateerde data kan downloaden (=alle forumposts, alle privéberichten, alle albums/foto's, alle kitreviews etc.).

We gaan proberen dit voor 25 mei op te leveren ;)

Backups
Er kan altijd iets fout gaan, om die reden maken we geautomatiseerde backups. Er is een dagelijkse backup van databases en geüploade bestanden, over de afgelopen week. Backups 'verdwijnen' vanzelf, zo hebben we een backup van 2 maanden terug, 1 maand terug, 4 weken, 3 weken, 2 weken en de afgelopen zeven dagen. Over een maand is de backup van 2 maanden terug verwijderd. Dat betekent dat het tot 2 maanden kan duren tot je gegevens van al onze systemen verwijderd zijn.

Hosting
We maken gebruik van hosting in Nederland, er worden geen gegevens buiten Nederlands grondgebied bewaard.

Mochten er nog vragen zijn, dan beantwoord ik die graag in dit topic :)

Edit:

Met het oog op transparantie - Modelbrouwers.nl maakt gebruik van open source software, dus je kan precies zien of er gekke dingen met je gegevens gebeuren ;)

Modelbrouwers.nl code: https://github.com/modelbrouwers/modelbrouwers
Webshop code: https://github.com/opencart/opencart
Forum: https://github.com/phpbb/phpbb

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2018 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Wat gaan we bouwen
Privacy en transparantie zijn belangrijk voor ons. Er zal in je profiel een knop komen waarmee je met 1 enkele klik alle aan-jou-gerelateerde data kan downloaden (=alle forumposts, alle privéberichten, alle albums/foto's, alle kitreviews etc.).

Waarom precies is dit bedoeld? Waarom zou ik dit allemaal bij elkaar willen zien?

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 15:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Dit is puur een transparentie ding - als je wil weten welke data 'van jou' er allemaal op onze systemen bestaat, dan kan je makkelijk alles downloaden en eventueel doorspitten om te kijken of er data is die je wil verwijderd zien. Is meestal net wat gebruikersvriendelijker dan alles via de forum interface te moeten doen, en sommige zaken zijn nu als eindgebruiker bijvoorbeeld helemaal niet inzichtelijk (zoals de statistieken wie welke albums als zip-bestand heeft gedownload).

edit: in het facebookschandaal kwam hier bijvoorbeeld voor veel mensen uit dat Facebook sms-berichten van je telefoon trok en allemaal bewaarde!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik maak mij weinig zorgen, op het internet staat weinig of niks wat niemand mag weten en wat echt belangrijk is is volgens mij voldoende beveiligd en trouwens: wat zouden die hackers nu bij mij te zoeken hebben? Voor die criminelen ben ik verre van interessant.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2018 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 986
Woonplaats: Antwerpen
Dacht ik vroeger ook,wat hebben die bij mij te zoeken?
Van mij hebben ze mijn id gestolen,mijn id kaart online geplaatst en zelfs een handeltje in telefoons opgestart.
Ook witwaspraktijken via mijn bank.

Was zelfs zo erg dat bepaalde forums en een tv programma uit Nederland mijn rekening wilden maken,waardoor ik nu nooit geen werk meer zal vinden en iedereen voorzichtig is wanneer ze mij opmerken. Wees gerust,die dingen blijven hangen.

Gelukkig heeft het Belgische gerecht mij willen/kunnen helpen en die forums en andere aangepakt,maar de schade is blijvend,ze verontschuldigen zich niet eens.

Oh ja,was gewoon en volledig onschuldig,waren gewoon gegevens die ze online gestolen hadden,zelfs via mijn toemalige online bank.

Beter oppassen met het internet,ook als gewone mens.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Fijn dat jullie er hier op deze manier mee omgaan en openheid van zaken geven.
Het is te gek voor woorden dat het moet, maar als het moet dan moet het.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2018 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
Hoe kan ik mijn gegevens verwijderen?
Dit is in het verleden een heikel punt geweest - het gebeurt vaak dat mensen het forum verlaten, maar later terugkomen. Om dubbelaccounts te vermijden, laten we de originele account bestaan zodat je later zonder problemen de draad weer kan opnemen. Dit is ook ter ontmoediging van het drama wat typisch met zulke gebeurtenissen gepaard gaat.


Elke website/forum waarbij men gegevens achterlaat,hoe minimaal ook,moet worden voorzien van een afmeldfunctie,waarbij alle gegevens verwijderd worden.Nu kan men enkel afmelden door de beheerder/eigenaar te mailen,dit mag dus straks niet meer.

Zelf ook website-eigenaar zonder deze mogelijkheid,maar moet het gaan inbouwen.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2018 15:23 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Elke website/forum waarbij men gegevens achterlaat,hoe minimaal ook,moet worden voorzien van een afmeldfunctie,waarbij alle gegevens verwijderd worden.Nu kan men enkel afmelden door de beheerder/eigenaar te mailen,dit mag dus straks niet meer.


Moet het even gaan dubbel checken, maar voor andere projecten met legal teams is het zo dat je een procedure moet hebben om aan deze verzoeken te kunnen voldoen, en die is hier uitgezet :) Het gaat ook om persoonlijke gegevens, die staan in je profiel vermeld en zijn eenvoudig aan te passen/verwijderen.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2018 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik vraag me toch wel voorzichtig of dat allemaal iets uithaalt want als het punt bij paaltje komt is "privacy" enkel maar een woord op papier! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2018 21:01 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Walesha, er moet eerst bewustmaking gebeuren. Mensen geven tegenwoordig veel te makkelijk hun gegevens door, en bij vele gratis services moet je je de vraag stellen 'hoe kan het dat dit gratis is?'. Vaak ben jij als eindgebruiker dan het product - je gegevens, je klikgedrag worden allemaal geanalyseerd en dat wordt dan weer verwerkt in advertenties en wie weet wat nog meer...

Je moet ergens beginnen, en dat de EU met GDPR wetgeving komt is daarin alleen maar een positieve zaak. Als eindgebruiker krijg je nu in ieder geval de middelen in handen om zelf te kunnen bepalen wat er met je gegevens gebeurt en of iemand die gegevens wel of niet mag hebben/verwerken. Dat is al een enorme stap vooruit, en zorgt ervoor dat privacy niet enkel een woord op papier wordt, maar dat je er ook effectief wat aan kunt doen.

Ook bedrijven/organisaties buiten de EU die mensen bedienen binnen de EU moeten aan deze wetgeving voldoen namelijk!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement