Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2007 15:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21286
Woonplaats: Bodegraven
In het Offtopic gedeelte staat deze tekst nogmaals voor een opendiscussie

Leidraad voor het geven van kritiekpuntjes voor zowel de gever als de ontvanger

Naar aanleiding van een posting in het vliegtuigtopic met de daarbij gegeven kritiekpunten wil ik proberen om een leidraad te geven hoe nu eigenlijk netjes kritiek te geven en te krijgen. Voor een hoop is dit misschien gesneden koek, die lezen er dan maar even vlot over, maar voor toch wel een aantal toch misschien handig om even door te lezen.

Uiteraard is dit niet DE manier, maar meer een handreiking en door een ieder uit te bouwen, op te pakken of gewoon naast zich neer te leggen, maar ik denk dan altijd maar aan mijn moeder wijze woorden "Jochie, als jij nie wil dat ze jouw pakke, moj je da nie ook bij een ander doen"

Okee , na dit inleidend gezever even een paar grondregeltjes.

*Hou het netjes en beleefd
*Lees achteraf je psoting nog even door en vraag bij jezelf af of jij zo'n reactie zou willen krijgen
*Bedenk tegen wie je het hebt, een beginner of een ervaren iemand


Wanneer je van iemand het verslag leest en nog beter, de foto's ziet, ben je al gauw geneigd (ja ook O en A te roepen) om verbeterpunten aan te geven. Op zich is dit prima, want daar leert iemand van, maar bedenk hoe je het doet

De opmerking "je model ziet er niet uit" is uit den boze. Want hoezo ziet het er niet uit?, ben jij echt zoveel beter?Wat mankeert er dan aan?

Ook opmerkingen zoals : Vergeleken met het model van die en die ziet dit er niet goed uit" Ook een hele leuke, want waarmee vergelijk je het dan? Vergelijk je het model van een beginner met dat van een gevorderde, ja duh...de verschillen zullen duidelijk zijn. Maar heeft de beginner de technieken al onder de knie, of beter, heeft de beginner de technieken op zijn model weten te krijgen?
En waarom eerst de negatieve punten opnoemen? iedereen wil toch eerst iets leuks horen, dus zoek eerst eens de goede punten op. Misschien ben je daar langer mee bezig bij de een dan bij de ander, maar echt, elk model heeft wel iets goeds. Noem die dan ook. Bedenk ook dat foto's soms een totaal vertekend beeld geven. Ikzelf tracht zoveel mogelijk te vermelden dat ik mijn mening baseer op de mij getoonde foto's en zijn ze te slecht, te wazig of te klein, dan onthoud ik mij liever van commentaar en vraag of ze betere foto's willen plaatsen.

Okee, als we dan een goed punt hebben gevonden, zoiets van, mooie gescratcht spatbord, netjes verlijmd model of wat dan ook, dan is het tijd om de negatieve punten te gaan benoemen.
Dit kan op 2 manieren, zoals ik ook al schreef in een antwoord in het vliegtuig topic:
Een goed criticus kan een model volledig afkraken, maar de ontvanger zal bij zich zelf denken "tja, nie leuk, maar hij het wel gulijk"
Een slecht criticus hoeft maar 2 punten te benoemen en de ontvanger gaat subiet kantklossen.

Daarbij. We zijn niet allemaal vriendjes van elkaar en soms hebben mensen al eens een aanvaring gehad op het forum. Ik onthoud mij dan liever van commentaar dan dat ik de kans loop een zeer subjectieve mening neer te zetten. De andere kant is ook mogelijk en wordt een model zo verschrikkelijk de hemel ingeprezen, terwijl een objectief iemand nog best wel kanttekeningen weet te plaatsen.

Goed weer terug naar de kriteike punten.
Het geven van kritiek is prima, zeker als het opbouwende kritiek is, maar doe dit niet lomp in de trant van: "die verflaag ziet er niet uit"
Tja, ik kan daar niets mee, is de kleur niet goed, te dik, druipers, verfstrepen, te dun gespoten....wat bedoel je nu eigenlijk?
Beter is dan om te schrijven: "de verflaag is mijn inziens te dik opgezet" Kijk, een paar letters meer, maar veel duidelijker, nu weet ik wat je bedoelt, maar hoe komt dit dan?
Tuurlijk had ik eerst de diverse tips en truks kunnen doorlezen, maar ik ben zo enthousiast begonnen dat ik dat een beetje vergeten ben.. Dus herschrijven we onze regel nog even in het volgende:
"De verflaag is mijn inziens te dik opgezet, misschien je verf niet voldoende verdund, probeer dit eens of spuit wat meerdere dunne laagjes"

Nou, het zijn wat letters meer geworden, maar nu geef je aan wat volgens jou een kritiekpunt is, je vraagt of er een reden is en je geeft een tip of oplossing en dat alles duurt maar een 10 seconden langer afhankelijk van je typevaardigheid uiteraard.
Ook is het van belang te weten of het een ervaren iemand is of een beginner. Bij een ervaren iemand hoef je over het algemeen niet te lief te zijn en mag je best punten aanroeren, zolang je maar opbouwend bezig blijft, bij beginners moet je dus iets voorzichter zijn, vaak zijn deze mensen nog aan het experimenteren met diverse technieken. Help ze dan een bepaalde kant op te sturen waarvan jij denkt dat dit de beste manier is. Uiteraard zal een ander misschien net het tegenovergestelde gaan beweren, maar dit kan soms hele interressante discussies worden waar een ieder wat van leren en niet alleen de bouwer alleen, want een ervaren bouwer kan nog net zoveel leren als een beginner, alleen met dien verstande dat de ervaren bouwert de technieken al kent en toepast.
En zo is dit voor veel punten toe te passen

Dus samenvattend
Begin je postings met iets positief
Geef opbouwende kritiek met oplossingen cq tips
Bedenk wie de ontvanger is qua niveau
Lees je posting nog eens door voor je op VERZENDEN klikt


Voor de ontvangende partij gelden uiteraard ook een aantal gedragsregels.
Bedenk dat er in principe niemand is die je moedwillig onder het gras, asfalt of wat dan ook wil schoffelen.
lees dus de postings een paar keer door voor je reageert als je in eerste instantie denkt:"wat een ongelofelijk l*l, alsof hij veel beter is, de arrogante kl**tz*k"

Het komt er soms erg beroerd en lomp uit, maar filter dan de posting effe door en haal de relevante gegevens eruit. Vraag desnoods wat hij of zij bedoelt. Post wel foto's waar iemand wat op kan zien en beter waarop iemand kan oordelen. Laat je zeker niet ontmoedigen als de reacties negatiever zijn dan verwacht, pas ze toe in je model of volgend en je zal zien dat de leercurve opeens veel steiler wordt en dat je dus ook opeens veel beter naar modellen van je collega bouwers kan kijken hoe die dat soort punten toepassen waar jij op dat moment opbouwende kritiek over krijgt.
En bedenk altijd:"diegene met het kortste lontje blijkt altijd je chef te zijn, want die trekt aan het kortse eind


BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement