Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Nu bezig om de laatste hand te leggen aan mijn 1/32 Mig-21 maar de handen jeuken om aan de F-100 Super Sabre in de schaal 1/32 te beginnen. Het is een aantal toestellen dat mij altijd tot de verbeelding spreekt. De F-100 Super Sabre is een van die toestellen, bij het MLM in Soesterberg staat er een op het buiten terrein maar die kist hebben ze helaas flink uitgekleed en het ziet er allemaal een beetje triest uit. Een toestel dat zeker beter verdient!

Afbeelding

De F-100 Super Sabre wordt ook wel de Hun genoemd wat weer een verwijzing (afkorting) voor One Hundred is. Een heel herkenbaar toestel met de recht afgekapte neus en een toestel dat voor de modelbouwers een flinke uitdaging met zich meebrengt in de vorm van de kenmerkende verbrande achterkant van het toestel. Het einde van het toestel is rondom de motor herkenbaar aan de verf die daar vanaf is gebrand of bij een kale aluminium kist aan de verkleuringen van het aluminium. Voor mij een reden geweest om de kit ongeveer een jaar in de kast te laten liggen omdat ik daar qua airbrush werk nog niet aan toe was en misschien ook nog niet ben. Een uitdaging waar ik met gemengde gevoelens naar kijk, aan de ene kant de angst dat het mij niet gaat lukken om daar iets moois van te maken maar aan de andere kant juist het gevoel dat daar iets moois van te maken valt.

Afbeelding

In de basis waren alle Super Sabre's 'bare metal' maar tijdens de Vietnam oorlog heeft men daar de herkenbare Vietnam camo op gespoten. Door de hitte van de motor brandde de verf er aan de achterzijde weer snel vanaf. De verf op het toestel was door het klimaat sowieso erg aan verwering onderheven. Wat dat betreft is mijn Mig-21 bouw voor mijzelf al die tijd een opstapje naar deze F-100 geweest. Het was een test als het ging om het aanbrengen van kleur en verwering.

Afbeelding

Trumpeter is de enige fabrikant die de Hun in 1/32 schaal uitbrengt. Mensen die een aantal van mij verslagen heeft gevolgd weten dat ik eigenlijk geen Trumpeter fan ben omdat het qua pasvorm en dergelijke nooit optimaal is. Maar ik ga nu met een andere instelling de bouw in en weet vooraf gewoon dat er vrijwel zeker weer flink wat plamuur aan te pas zal komen. Zoals ik omschreef waren de Super Sabre's in de basis altijd 'bare metal' maar ik wil een Vietnam uitvoering gaan maken met de groen-groen-bruine camouflage. Alhoewel ik er ook even aan heb zitten denken om een Deense F-100 te bouwen omdat die kisten altijd heel smerig verweerd waren. Maar een Hun moet natuurlijk eigenlijk in een USAF versie gebouwd worden.

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 20:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Lijkt me dat je de motorbouwers moet consulteren met hun heetgebakerde uitlaten. Er is vast wel een verfpotje voor. Waarom je zulk een experiment meteen op 1/32 wil uitvoeren, is een andere vraag, net als waarom verwaarloosde kisten een attractief model op zouden moeten leveren. Er is natuurlijk niks mis met een persoonlijke voorkeur voor verweringstechnieken maar het is net moeilijker om het subtiel genoeg te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Bij de kit zitten decals om de 2927 Thor's Hammer van het 309 TFS, 31st TFW, Tuy Hoa Vliebasis, Zuid Vietnam te maken. Een korte zoektocht op het internet levert een aantal leuke verhalen op.

Volgens de website ejection-history is de vlieger van dit toestel op 19 februari 1967 met een schietstoel uit zijn toestel gekomen en heeft hij de crash overleeft:
19 Feb 67 56-2927 F100D 614 FS Phan Rang Pilot Ejected Survived

Ik heb een aantal foto's van de 2927 kunnen vinden waarbij de echt oude foto's natuurlijk het mooiste zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Als je de twee bovenstaande foto's vergelijkt valt het op dat het camouflage schema niet gelijk is: de eerste foto laat een bruine neus zien en de tweede is weliswaar van de andere kant genomen maar daar zou dan nog steeds bruin te zien moeten zijn.

Nu staat er in Italië op vliegbasis Aviano een Super Sabre met het nummer 927 en met op de neus de naam Thor's Hammer. Dit is echter een verhaal apart. Eigenlijk betreft het de 2290 die als G-290 aan Denemarken is verkocht en daar een tijd dienst heeft gedaan. Vervolgens zou dit toestel naar Turkije gevlogen worden maar kreeg tijdens de vlucht in november 1981 een motorstoring en heeft vervolgens een noodlanding in Italië moeten maken.

Afbeelding

Afbeelding

Het toestel is daar vervolgens achter gelaten en jaren later door31 TFW personeel opgeknapt en overgebracht naar Aviano. Nu zijn er dus twee foto's van dit toestel terwijl het in Italië staat. De eerste foto toont het nummer 290 de tweede foto toont nummer 927. men heeft dus op een later tijdstip de registratie aangepast. the Thor's Hammer in Italië is dus niet de echte Thor's Hammer maar een nepper :-) En voor het mooie hebben ze de canopy meteen maar even blauw geschilderd... Lelijk!!!

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik vind het niet zo'n mooi toestel, maar ieder z'n ding. Je intro is veelbelovend. En ook voor jezelf een uitdaging, dit model. Ik ben benieuwd! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 21:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Dit vind ik een leuk onderwerp. Mooie introductie erbij, daar houd ik van. Wat ik ook grappig vind is dat WW2 wagentje op de achtergrond van de 4e foto. Ik heb een model nog van die wagen.

Succes!
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Een toestel met een mooie strakke lijn vind ik het zelf. Heb zelf nog een oude 1/72 kit liggen welke ik nog moet upgraden.
Maak er wat moois van!
Succes.

De pantserwagen op Foto 4 is een Autoblinda AB41. Hier heb ik nog een resin kit van liggen. Ooit wanneer ik tijd heb....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Nog geen foto's van de kit want deze mag ik van mijzelf pas echt uitpakken als de Mig-21 klaar is. Maar ik ben wel al druk bezig met het vinden van de juiste verf voor de Nam camo. Er zijn hier op het forum onbgetwijfeld ervarings-deskundigen die hier bruikbare feedback op kunnen geven. Ik ben tot op heden gekomen op deze kleuren:


FS 30219 Tan
FS 34102 Light Green
FS 34079 Dark Green
FS 36622 Light Grey

Afbeelding

Vertaald naar Vallejo kleuren:
026 voor FS 30219 Tan
017 voor FS 34102 Light Green
016 voor FS 34079 Dark Green
050 voor FS 36622 Light Grey

Vertaald naar LifeColor
LifeColor Tan UA015 voor FS 30219 Tan
LifeColor Green UA002 voor FS 34102 Light Green
LifeColor Dark Green UA001 voor FS 34079 Dark Green
LifeColor Light Grey voor FS 36622 Light Grey

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Mig-21 afgerond dus met de Hun aan de slag, de doos mag nu echt open.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 11 dec, 2012 19:11 pm
Berichten: 279
mooie kist hoor! gaan we ook nog een keer in elkaar bouwen :mrgreen:
succes ik volg je :brouw:

_________________
Het gaat niet om "veilig" werken, het gaat om "goed" werken.


Als je werk je hobby is, blijf dat dan vooral doen, maar het is veel leuker als je zelf kan bepalen waar en wanneer je dat doet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Bij deze een deel van de inhoud van de doos. De buitenkant van de verpakking zegt mij altijd weinig, bij Trump altijd en tekening van een vliegtuig. Persoonlijk zou ik liever een afbeelding van een gebouwd model zien of een afbeelding van een real life kist. Anyway bij deze weer een leuke kleurplaat van Trump.
Afbeelding

En ook bij deze kit kan er weer van alles openstaan, luiken, canopy en bij deze Hun ook de mogelijkheid om het deel rondom de motor los te laten en op een karretje te zetten. De ervaring heeft mij geleerd dat de pasvorm van deze delen bij trumpeter vaak een knelpunt is. Bij Trump is het eigenlijk wat open kan staan moet je open laten staan! Persoonlijk bouw ik een vliegtuig het liefst met alles gesloten omdat je dan de echte vorm van een toestel goed kan zien. Al die open luiken verbreken de strakke lijnen van de kist.
Afbeelding

Deze uitvoering gaat het bij mij worden: de bekende Nam kleuren. Het kan allemaal natuurlijk ook bare-metal maar dat is hogeschool spuitwerk en persoonlijk vind ik een kleurtje aantrekkelijker dan kaal metaal.
Afbeelding
Afbeelding

De decals, weinig bijzonders als het maar zonder silvering te plakken is. En als het allemaal maar netjes gedrukt is, bij mijn Mig-21 kit waren de decals erg beroerd geprint met onduidelijke witte randjes rond de Russische rode sterren. Geen duidelijke symetrische lijnen maar her en der een dun wit lijntje. Hoe deze decals uit gaan pakken zal ik later ervaren.
Afbeelding
Afbeelding

De bouwbeschrijving, het valt op dat het bij deze kit best lange halen snel thuis is. relatief weinig bouwwerk voor een kit op deze schaal.
Afbeelding
Afbeelding

De te verlijmen delen, alles in licht grijs. Ervaring heeft mij geleerd dat je Trump spul altijd eerst een heel goed bad moet geven omdat het altijd een grote vette boel is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ten slotte wat los spul, leuk dat men er PE bij doet maar de delen die in de motor komen te zitten zijn na het afbouwen nooit meer terug te zien. tenminste dat is wat ik in andere verslagen lees. Het is allemaal weinig subtiel PE, erg dik dus ik kijk wel wat ik er mee doe. Overige delen.. tja die metalen poten van Trump zijn ook altijd een karwei opzich. Is altijd flink werk om dat mooi te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement