Na een tijdje stilte van mijn kant op dit forum ben ik begin dit jaar begonnen met een nieuw project naast de Gotha GV.
Deze kist zit al een tijdje in mijn hoofd om te bouwen, dus heb ik de stoute schoenen aan getrokken en ben begonnen met het verzamelen van info en matriaal.
Word vooraf:
De Caproni Ca.30, gebouwd in oktober 1914, toen Italië nog niet bij de oorlog tegen Duitsland en Oostenrijk was betrokken, werd voorgesteld als een tweedekker bommenwerper die was uitgerust met een open middenstuk waarin de bemanning moest plaatsnemen.
Het toestel, dat onder de naam Ca.31 in produktie ging, en waarvan toch nog meer dan 160 exemplaren zijn gebouwd, deed dienst in de Italiaanse luchtmacht tijdens een groot gedeelte van de Grote Oorlog.
Type: zwaar bombardementsvliegtuig
Motoren: 3 Istotti-Fraschini V.4B van 150 pk
Prestaties: max. snelheid, 140 km/u; operationele hoogte, 4 1 00 m; max. bereik, 450 km
Massa: onbelast, 2300 kg; max. bij opstijgen 3310 kg
Afmetingen: vleugelwijdte, 22,20 m; lengte, 10,90 m
Bewapening: 2 of 4 mitrailleurs, bommen
De start van de bouw:
WINGSDe tekening op de bovenste foto heb ik laten opschalen naar 1/32 uit het boek Windsock datafile 144 en 145.
De voornaamste materialen zijn: Styreen, Koper, Messing en hout.
Doordat deze kist omgerekend een spanwijdte heeft van 22.20m is dat omgerekend naar 1/32 69.3 cm (dus 2220/32=69.3) dus moest ik op zoek naar platen styreen waar ik de gehele lengte van de wing uit kan halen.
Naar lang zoeken op het net gevonden en wel bij deze zaak:
http://www.kunststofshop.nl/index.php?i ... 27&lang=NLVoor maar 6.95 ex verzending worden wij toch aardig een poot uitgedraaid met prijzen van rond de 6 euro voor een paar kleine plaatjes van evergreen. (15cmx30cm)
Hier een pic van het op maat snijden van de wings.
http://www.kunststofshop.nl/index.php?i ... 27&lang=NLOp de tweede foto van boven is te zien dat ik daar de ribben van de wing overneem op doortrek papier met een permanent marker om vervolgens met een pen voorzien van een ronde kop de ribben in te drukken.
Als ondergrond boven op de witte meubelplaat heb ik een stuk vijver rubber geplakt met dubbelzijdige tape zodat het styreen iets kan door drukken.
Ik heb na een aantal pogingen gemerkt dat 3 keer langs dezelfde lijn een mooie rib geeft.
Door een aluminium strip op een meubel plaat te klemmen heb ik een rechte aanslag voor mijn geo driehoek, daardoor is het makkelijk om de ribben te (scriben).
Deze strip is boven op de overgetrokken ribben geklemt.
Vervolgens heb ik uit een plank balsa van 6mm dik het profiel van de vleugel geschuurd met schuur mallen en veel geduld.
Om deze vervolgens tussen het styreen met contactlijm te lijmen.
Gedeeltes waar geen lijm op moet afplakken zoals de trailing edge en waar de flaps zitten, dit omdat er later nog strips styreen tussen gelijmd worden.
De wingtips heb ik uit massief styreen geschuurd.
En dan het uiteindelijk resultaat:
Voor de staart vleugel het zelfde principe gebruikt.
DE STAART(EN)Alle onderdelen uitgesneden en haaks geschuurd, met een schuurjig:
Het geheel in elkaar gelijmd met extra thin cement en door het midden een messing staaf van rond 2.5 gelijmt voor de stevigheid.
Vervolgens van strips styreen het voorste gedeelte gemaakt waar uiteindelijk de motor komt te zitten.
ALeronsGaten geboord voor de messing staaf 0.5.
Dit weer op dezelfde manier gemaakt als de wings zelf alleen van dunner materiaal 0.25 styreen plaat.
DE ROMPEerst een mal gemaakt van hout met de decoupeerzaag wat precies een zaagsnede geeft van 1mm, waardoor ik daar tussen styreen strip kan klemmen om dat vervolgens te koken in water zodat het in de vorm blijft staan.
De struts voor deze kist maak ik uit hout in vorm geschuurd met een schuur mal, vervolgens een gat geboord van 0.8 waar weer een messing buis gelijmd word, welke uiteindelijk in de vleugel gelijmd word.
RICHTING ROERENVoor dit heb ik een mal gemaakt uit balsa hout en deze beplakt met tamiya tape voor de ribben, vervolgens styreen vacuum getrokken met een home made vacu apparaat.
Tijdje schuren:
Aan de binnenkant messing buis gelijmt van 0.8 zodat ik ze later gemakkelijk aan de staart(en) kan bevestigen.
DRYFITNa de dryfit en passen en meten voor het eerst de luchtspuit los gelaten op deze kist.
Op de wing heb ik ribtape devals gebruikt van HGW.
Voor de kleuren heb ik 3 tinten CDL gemengt.
KLEINE DETAILLES-De feul tanks,
Radiator 6 stuks waarop ik heb besloten om professioneel resin te gaan gieten met een ontluchtings kamer en druk kamer werkt perfect
daarover later meer.
Alle messing verbindingen zijn gesoldeerd voor stevigheid.
DE NEUSMal gemaakt van BASS wood en daarop de messing staafjes gefixeerd om vervolgens te solderen.
Dryfit:
TWEEDE SPUIT SESSIEOndertussen ook wat rigging klaar.
LANDING GESTELGeheel gemaakt van messing,
Door de staaf van 2.5 boven het gastel te verhitten is het makkelijk te buigen (natuurlijk af laten koelen niet met water)
Globaal in vorm gebogen en vervolgens met een hamer plat gelsagen en het onderdeel eruit gevijld/geschuurd.
Vervolgens het geheel geplaatst,
En het geheel ingepakt in tamiya tape van 2mm
Hetzelfde gedaan met de main landing gear:
Rekening houdend met al het riggen de onderdelen geplaatst.
Mal aan het maken voor de achter kant.
Resin onderdelen MAKENWielen verbouwd zodat het lijkt dat er gewicht op staat.
Mal benodigd heden.
Vacuum kamer:
Zonder luchtbellen rubber gieten
Resultaat:
De resin is een langzaam drogende met een verwerk tijd van 10/15min dit omdat ik het daarna in een drukvat met een druk van 4 bar laat drogen zodat alle luchtbellen worden geplet.
Dus voor mensen die nog kopies van onderdelen willen stuur maar een PM!
Dit was em tot zo ver nu druk bezig met het maken van kleine onderdelen waar veel tijd in gaat zitten zoals de motor die ik ook ga gieten.
Ron